مقالات پزشکی

تاثیر استخر روی مفاصل

تاثیر استخر روی مفاصل
تاثیر استخر روی مفاصل

تأثیر استخر روی مفاصل

آب درمانی یا هیدروتراپی از جمله روش های درمانی بوده که از گذشته تا کنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است و امروزه به عنوان یکی از متدهای مهم و تأثیر گذار درمانی در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار میگیرد به طور معمول در بیمارانی که فیزیوتراپی نیاز دارند برای بهبود یافتن دامنه حرکتی مفاصل و کاهش خشکی آنها صورت میگیرد دردناک و آزار دهنده است  اما تأثیر استخر روی مفاصل مثبت بوده وآبدرمانی می تواند احساس درد هنگام انجام دادن تمرینات ورزشی  را کمتر کند این روش درمانی بر پایه فیزیکی آب بوده که با کاهش وزن در آب استفاده از نیروی فشار آب به عنوان یک عامل مقاومتی برای تقویت عضلات استفاده می شود راه رفتن در آب بر روی تقویت عضلات زانو و کاهش درد آن تأثیر بسزایی دارد . بهار طب کاران تیم جراحی فوق تخصص استخوان و مفاصل بهترین مرکز برای  جراحی مفصل شارکو در خدمت شماست .  جهت دریافت مشاوره از طریق واتساپ پیام خود را ارسال نمایید و یا با شماره های درج شده تماس بگیرید . همراه ما باشید اما در ادامه با :

  • تأثیر استخر روی مفاصل
  • فواید آب درمانی در استخر
  • آب درمانی پس از عمل تعویض زانو
  • ورزش های آبی مناسب برای زانو درد
  • آبدرمانی در منزل

هزینه جراحی مفصل شارکو

تآثیر استخر روی مفاصل

محققان دریافته اند که تأثیر استخر روی مفاصل  به ویژه راه رفتن در آب به خصوص درد عضلات زانو و تقویت آن به دلیل کاهش فشار بر روی زانوبسیار مفید است آب درمانی با کم کردن فشار بر مفاصل به دلیل غوطه ور شدن در آب جزء بهترین روش درمانی در مراحل اولیه درد می باشد راه رفتن به چهار طرف جلو , سمت عقب و سمت پهلوها به بهبود تعادل و تقویت اکثر عضلات زانو کمک می کند در صورتی که با َنا آشنایی ندارید انجام دادن حرکات ناهماهنگ درد را نه تنها کاهش داده بلکه آن را بدتر می کند .

فواید آبدرمانی در استخر

  • تنش و درد عضلات را تسکین می دهد .
  • تقویت گردش خون و بازسازی مفاصل با غوطه در آب گرم
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تورم و التهاب مفصل را کاهش می دهد
  • کاهش استرس
  • نسبت به ورزش هایی مانند راه رفتن و دویدن عوارض کمتری دارد
  • کاهش گرفتگی عضله
  • افزایش دامنه حرکتی مفصلی
هزینه جراحی افزایش قد

آبدرمانی پس از عمل تعویض مفصل زانو

تأثیر استخر روی مفاصل نه تنها قبل از عمل و مواردی که درد مفاصل زانو خفیف است برای درد و تسکین زانو پیشنهاد می شود بلکه پس از جراحی و تعویض مفصل زانو باعث شده که وزن بدن در آب کاهش پیدا کرده و راه رفتن در آب آسان تر شود در استخر می توان حرکات ورزشی از قبیل لانژ , اسکات یا تمریناتی با استپ را انجام داد ؛ انجام تمرینات ورزشی و آبدرمانی باعث کاهش تورم زانو به دلیل فشار هیدرواستاتیک آب , بیشتر شدن محدوده حرکتی و افزایش اعتماد به نفس فرد شود .

ورزش های آبی مناسب برای زانو درد

 کشش زانو :

به لبه استخر تکیه داده یکی از پاها را بالا و در زاویه 45 درجه خم نموده و آن را به موقعیت اولیه برگردانید و مجددا این کار را تکرار کنید حدود 20 دقیقه الی نیم ساعت .

 ایروبیک برای زانو ها :

تمرینات هوازی خاصی برای زانو ها از قبیل اسکات , لانگز , بالا بردن و چرخش ساق پا است به آرامی با 10 تکرار شروع و به ست 10 تایی برای حرکت افزایش یابد .

به عقب کشیدن عضلات پشت پا :

پشت به دیوار استخر ایستاده دیوار استخر را نگهدارید و لگن پا را حدود 90 درجه خم کنید این خم بودن را حفظ و زانو را صاف و خم کنید .

خم کردن مفصل لگن :

پاها را کنار یکدیگر قرار داده و یک پهلو را به سمت دیوار استخر قرار دهید یک دست خود را نزدیک به دیوار تکیه داده و پای دیگر را صاف کرده و در جلی بدن بالا بیاورید فقط از ناحیه ران خم کردن صورت گیرد زانوی پای حمایت کننده نیز بهتر است خم شود .

راه رفتن در آب :

یکی از بهترین تمرین های ورزشی برای زانودرد و نیز درد دیگر مفاصل راه رفتن در آب است . در صورتی که شنا نیز بلد نیستید به راحتی با گام برداشتن در آب استخر می توانید به بهبود درد مفاصل بدن خود کمک کنید .

آبدرمانی در منزل :

  • ماساژدادن زانو زیرآب سرد
  • دوش گرفتن
  • استفاده از کیسه آب گرم و کیسه آب سرد برای رگ به رگ شدن , کشیدگی عضلات و….
  • استفاده از سونا و حمام بخار
مشاوره و جراحی  پای کلاب فوت

3 نظر در “تاثیر استخر روی مفاصل

  1. 09195476103 گفت:

    من بعد از عمل انحرافی زانو میرم استخر ضرر دارد

    1. shahinfar گفت:

      اگه در حالت عادی موقع راه رفتن یا برداشتن جسمی سنگین درد احساس میکنید ، و یا همچنین موقع شنا کردن وقتی پاتونو جمع میکنین احساس درد یا بی حسی سراغتون میاد حتما به پزشکتون مراجعه کنید . برا دریافت نوبت ارتوپدی هم میتونین تماس بگیرین
      ۰۹۳۵۸۵۴۰۸۹۳

  2. reza گفت:

    سلام برای ضرب دیدگی پا و از بین بردن کبودی و درد آب خوبه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *