مقالات پزشکی

عضلات کف لگن

عضلات کف لگن
عضلات کف لگن

عضلات کف لگن

لگن قسمت استخوانی بدن متشکل از اتصال سه استخوان می باشد ؛ دو استخوان آن شبیه هم که نامشان استخوان بی نام است ویک استخوان به نام ساکروم است ؛ این سه استخوان در کنار یکدیگر قرار گرفته و حفره ای به نام حفره استابولم شکل گرفته است لگن در قسمت میانی بدن انسان بین شکم و ران ها قرار دارد ؛ لگن انسان از قسمت استخوانی تشکیل شده از حفره لگن , کف لگن و پرینه می باشد ؛ عضلات کف لگن شامل گروهی از ماهیچه هاست که از استخوان شرمگاهی به استخوان دنبالچه ادامه می یابد . تیم جراحی بهار طب کاران  با تعویض مفصل لگن در خدمت شماست . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • عضلات کف لگن کجاست و چه وظیفه ای دارد ؟
  • نشانه های ضعیف بودن عضلات کف لگن
  • علت ضعیف شدن عضله های کف لگن در مردان و زنان
  • نحوه تشخیص اختلال عضله های کف لگن توسط پزشک
  • روش های درمانی تضعیف عضلات کف لگن
کلینیک تعویض مفصل لگن

عضلات کف لگن کجاست و چه وظیفه ای دارد ؟

عضلات کف لگن گروهی از ماهیچه ها بوده که از استخوان شرمگاهی به استخوان دنبالچه امتداد یافته است ؛ در لحظه ارگاسم این عضلات به شکل منقبض می شوند .

وظیفه این عضلات چیست ؟

عضله های کف لگن علاوه بر اینکه از روده ها , مثانه , مهبل , پیشابراه و پروستات و رحم محافظت می کند ؛ وظایف دیگری نیز دارد از جمله اینکه

  • جریان ادرار را کنترل می کند .
  • این عضلات هنگام ارگاسم به شکل ریتمیک منقبض می شوند .
  • به عنوان بخشی از اسفنکترهای ادراری و مقعدی موحب حفظ و کنترل اختیار ادرار و مدفوع می شوند .

نشانه های ضعیف بودن عضله های کف لگن

عضلات کف لگن بنا به دلایلی ممکن است ضعیف شوند علایمی که نشان دهنده ضعیف شدن این عضله هاست شامل ؛ بی اختیاری ادرار هنگام خندیدن , سرفه , عطسه و یا حتی بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های شدید جسمی , نیاز اضطراری برای تخلیه مثانه یا مدفوع , انزال زودرس و ارگاسم ضعیف یا رابطه جنسی دردناک , , کاهش حس مهبل , نفخ واژن  , تکرر ادرار , عفونت های مکرر دستگاه ادراری, افتادگی مثانه , راست روده , رحم پیشابراه و مهبل ,کنترل ضعیف گاز روده در حین خم شدن یا بلند کردن جسم سنگین و دشواری در باقی ماندن تامپون در مهبل می باشد .

مرکز جراحی پای کلاب فوت

علت ضعیف شدن عضله های کف لگن در مردان و زنان

علت ضعیف شدن عضله های کف لگن در مردان شامل جراحی لگن , افزایش سن , چاقی , بی تحرکی , سرفه های مزمن , بلند کردن جسم سنگین , یبوست مزمن و زور زدن مداوم هنگام دفع ادرار و اجابت مزاج می باشد .

علت ضعیف شدن عضله های کف لگن در زنان چیست ؟

علت این مشکل در زنان بارداری و زایمان , جراحی لگن , یبوست مزمن , زور زدن هنگام دفع ادرار و اجابت مزاج , لند کردن اشیاء سنگین , چاقی , تغییرات هورمونی پس از یائسگی , افزایش سن و بی تحرکی است .

نحوه تشخیص اختلال عضله های کف لگن توسط پزشک

پزشک سابقه بیمار را بررسی می کند و پس از مشاهده علایم و مشاوره اولیه ارزیابی فیزیکی برای بررسی اسپاسم عضلات را انجام می دهد ؛ همچنین ضعف عضلانی را بررسی می کند ؛ برای بررسی کنترل عضلات لگن و انقباضات عضله لگن , ممکن است پزکش با قرار دادن یک پرینومتر , یک دستگاه کوچک و حسگر در راست روده یا واژن شما معاینه داخلی انجام دهد ؛ مورد دیگر هم شامل قرار دادن الکترودها بر روی پروینوم ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد و یا وازن یا مقعد می باشد تا مشخص شود که آیا بیمار می تواند عضله های کف لگن را منقبض کرده و شل کند .

روش های درمانی تضعیف عضلات کف لگن

تمرینات کگل :

تمرینات کگل روشی ساده برای بالا بردن قدرت در عضلات کف لگن می باشد؛ این تمرین با بلند کردن , نگه داشتن و سپس شل کردن عضلات کف لگنانجام می شود ؛ تمرینات کگل را در چندیدن ست دو بار در روز انجام دهید .

درمان شلی عضلات کف لگن با فیزیوتراپی :

برای شلی عضلات کف لگن با استفاده از فیزیوتراپی روش های مختلفی وجود دارد که این روش ها شامل بیوفیدبک با استفاده از تحریک واژینال با انقباض ارادی , تمرین درمانی , آموزش های تکنیک های کنترل ادرار و مدفوع , تحریکات الکتریکی جریان IF و فیزیوتراپی کف لگن می باشد .

درمان شلی عضلات کف لگن با دارو :

مصرف برخی داروهای خاص می تواند به انقباض بیشتر عضلات بیش فعال مثانه کمک کند با تقویت آنها احتمال نشت ادرار کاهش می یابد با توجه به نوع بی اختیاری ادرار پزشک به تجویز دارو می پردازد .

درمان شلی عضلات کف لگن به روش جراحی :

عمل ترمیم کف لگن نوعی روش جراحی برای بهبود و تقویت لایه های ضعیف میانی مثانه و واژن است ؛ پس از انجام این جراحی ورم و شلی واژن بهبود می یابد همچنین موجب بهبود عملکرد مثانه نیز می شود .

هزینه تعویض مفصل زانو چقدر است ؟

یک نظر در “عضلات کف لگن

  1. لیلا گفت:

    سلام من سالهااست که از مشکل مثاانه ومجرای ادرای رنج میبرم وروشهای درمانی زیادی گرفتم.درآخر بانظرپزشک فیزیوتراپی هم کمک نکرد.گفتند مشکلل از اعصاب ولی دارومصرف کردم بی فایده بود.پزشک گفتن بایدجراحی بشه وشکم وهمه جمع بشه.ولی هر کدام از پزشکها یک‌نظر داشت..متخصص زنان.ودستگاه گوارش.فیزیوتراپ.جراحی را پیشنهاد دادند.اما پزشک اورولوژی مخالفه.لطفاراهنمایی کنید بخدا خیلی دردمیکشم ودوفرزند دارم که توان رسیدگی از انهارا هم دیگه ندارم وافسرده شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *