مقالات پزشکی

علت گوژپشت شدن چیست ؟

علت گوژپشت شدن
علت گوژپشت شدن

علت گوژپشت شدن چیست ؟

قوز کمر که عنوان های دیگری مانند کیفوز (kyphosis ) و یا گوژپشتی دارد نوعی عارضه بوده که در آن ستون فقرات در قسمت بالایی کمر حالت انحنای زیاد پیدا می کند ؛ قسمت فوقانی کمر دارای انحنای جزئی طبیعی بوده و به طور طبیعی ستون فقرات در ناحیه گردن , قسمت بالا و قسمت پایین کمر کمی حالت خمیده دارد تا بتواند ضربه را جذب نموده و وزن سر را تحمل کند اما فردی که دچار گوژپشتی است در قسمت بالایی کمر یک حالت واضح برآمدگی دارد و هنگامی که از کنار نگاه کنید این بیرون زدگی به شکل قابل توجهی مشاهده می شود اما علت گوژپشت شدن چیست ؟ آیا قوز کمر انواع مختلفی دارد ؟و چگونه می توان آن را درمان نمود ؟ تیم جراحی بهار طب کاران با خدمات جراحی افزایش قد و ناهنجاری های مادرزادی در خدمت شماست . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با :

  • علایم گوژپشتی
  • انواع قوز کمر
  • علت گوژپشت شدن چیست ؟
  • درمان گوژپشتی
  • عوارض کیفوز

آیا افزایش قد امکان دارد ؟

علایم گوژپشتی

  • سر به قسمت جلو خم می شود .
  • ارتفاع در شانه ها متفاوت است .
  • احساس سفت شدن ماهیچه پشت ران
  • احساس خشکی و سفت شدن کمر
  • فرد نمی تواند صاف دراز بکشد .
  • انتشار درد در دست و پاها

انواع قوز کمر

  • کیفوز وضعیتی که در دوران بلوغ قابل تشخیص بوده و به علت ساختار قامتی نامناسب ایجاد می شود اما باعث اختلال ستون فقرات نامناسب نمی شود .
  • کیفوز شرمن که در دوران نوجوای بروز می کنداین نوع از بیماری اختلال شدیدتری در ستون فقرات به ویژه بیماران لاغر ایجاد می کند .
  • کیفوز ساختاری که از بدو تولد قابل تشخیص است و زمانی اتفاق می افتد که کانال نخاعی به شکل طبیعی رشد نکرده باشد در این حالت استخوان ها به شکل طبیعی تشکیل نمی شوند چند مهره به هم متصل هستند با رشد کودک کیفوز ساختار بدتری پیدا می کند .

علت گوژپشت شدن چیست ؟

شکستن مهره ها :

از جمله علت گوژپشت شدن شکستن یا خرد شدن مهره هاست این شکستگی موجب انحنای بیش از حد ستون فقرات می شود ؛ این شکستگی ها معمولا موحب بروز علایم قابل توجهی نمی شوند ؛ پوکی استخوان وضعیتی است که منجر به ضعیف شدن استخوان شده و احتمال بروز شکستگی های فشاری را به طرز قابل مشاهده ای افزایش می دهد پوکی استخوان بیشتر در زنان میانسال اتفاق می افتد همچنین افرادی که در طولانی مدت کورتیکواستروئید مصرف کرده اند مستعد پوکی استخوان هستند .

بالا رفتن سن :

از دیگر عوامل و علت گوژپشت شدن بالارفتن سن است با بالارفتن سن در فرد تراکم استخوان نیز از بین می رودو فشار بیشتری بر دیسک های ستون فقرات وارد می شود این فشار ها موجب خم شدن ستون فقرات به جلو شده و در نتیجه انحنای بیش از حد در ستون فقرات دیده می شود .

دیستروفی عضلانی :

دیستروفی عضلانی گروهی از بیماری های ژنتیکی بوده که ضعیف شدن فیبروم های عضلات مهم ترین مشخصه آنهاست از جمله علایم این بیماری خمیدگی غیر عادی ستون فقرات یا همان گوژپشتی است .

هزینه عمل مفصل شارکو چقدر است ؟

اسپوندیلیت آنکیلوزان :

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات عبارتی است که از یک بیماری مفصلی پیش رونده , مزمن و خود ایمنی که اغلب ستون فقرات و استخوان های لگن را درگیر می سازد بیمار به دلیل التهاب و سفتی ستون فقرات حالت خم به جلو دارد .این اتفاق در اوایل بزرگسالی اتفاق می افتد .

تومورهای ستون فقرات :

تومورهای ستون فقرات چه سرطانی باشند و چه غیر سرطانی مهره ها را ضعیف و مستعد شکستگی های فشاری می کرده و موجب ناهنجاریهای ستون فقرات می شوند .

دژانسیون دیسک :

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که دیسک های ستون فقرات فرسوده شوند ؛ دیسک های ستون فقرات بالشتک های لاستیکی بین مهره های فرد می باشند انها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و کمک می کنند تا فرد راحت خم شویم و بپیچیم با بالارفتن سن این دیسک ها خشک شده و موجب تشدید شدن غوز کمر می شوند .

نقایص مادرزادی :

استخوان های ستون فقرات که قبل از تولد به خوبی رشد نمی کنند ممکن است موجب گوژپشتی شود .

درمان گوژپشتی

نحوه درمان کیفوز به میزان و شدت ان بستگی دارد اگر میزان خمیدگی کمتر از 75 درجه باشد از درمان های غیر جراحی و اگر بیشتر از این میزان باشد از درمان های جراحی استفاده می شود .

درمان های جراحی کیفوز :

درمان های غیر جراحی شامل فیزیوتراپی که همراه با انجام یکسری تمرین های ورزشی , داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی برای بهبود کمردرد مانند , ناروکسن , آسپرین و ایبوپروفن و استفاده از بریس است استفاده از بریش برای بیمارانی است که به کیفوز شرمن مبتلا بوده و در سن رشد هستند اینکه چه نوع بریسی انتخاب شود و چه مقدار ساعت باید استفاده شود به شدت خمیدگی بستگی دارد .

درمان جراحی کیفوز :

یکی از رایج ترین درمان ها برای درمان کیفوز اسپینال فیوژن یا جوش دادن مهره هاست در این عمل دو مهره درگیر به هم متصل شدهو پس از ان به شکل یک مهره عمل می کند هدف از جوش دادن مهره ها کاهش میزان انحراف ستون مهره هاست ؛ قطعه استخوان کوچکی به نام گرافت در فضای بینابینی دو مهره جوش خورده قرار میگیرند پس از مدتی این دو استخوان در کنار هم رشد کرده و شبیه این فرآیند در زمان جوش خوردن استخوان شکسته شده اتفاق می افتد پس از اینکه گرافت قرار گرفته می شود پزشک توسط پیچ و مهره های فلزی و نیز صفحه ها و نوارهای مخصوص موجب ثبات بیشتر ستون فقرات می شود .

همچنین برای کمک به حفظ تراکم استخوان خوب پزشک ممکن است مواردی مانند خوردن رژیم غذایی از کلسیم و ویتامین دی را توصیه نموده و فرد را از مصرف تنباکو و الکل منع کند .

عوارض کیفوز

  • مشکلات تنفسی
  • عملکرد فیزیکی را محدود کردن
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات تصویر بدن و پایین آمدن اعتماد به نفس فرد
پای کلاب فوت چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *