مقالات پزشکی

آناتومی ستون فقرات

آناتومی ستون فقرات
آناتومی ستون فقرات

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات که با عنوان ستون مهره ای نیز خوانده می شود ستونی انعطاف پذیر است که در مهره داران از گردن تا تا دم گسترش یافته است ؛ این قسمت از از بدن , از بدن انسان پشتیبانی کرده و در کارهایی از قبیل راه رفتن , پیچ خوردن و حرکت به انسان کمک می کند اما جدا از این موارد مهم ترین عملکرد ستون فقرات محافظت از نخاع  و ریشه های عصبی بوده و به عنوان محلی برای خونسازی عمل می کند ؛ استخوان ها ستون فقرات می تواند بین 32 تا 35 عدد متغیر باشد و طول آن به طور میانگین 71 سانتی متر باشد . همراه ما باشید با آناتومی ستون فقرات . تیم جراحی بهار طب کاران با  جراحی تخصصی ناهنجاری های رشد  و افزایش طول استخوان  قطع شده انگشتان دست و پا در خدمت شماست .  جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید  و یا همراه ما باشید با :

  • آناتومی ستون فقرات
  • درد ستون فقرات و علایم آن

همه چیز درباره عمل جراحی افزایش قد

آناتومی ستون فقرات

هنگامی که از پهلو ستون فقرات را مشاهده می کنیم یک منحنی S مانند می بینیم و این حالت S مانند به پخش وزن در بدن کمک کرده و از اینکه وزن بر یک قسمت از بدن افتاده شده و در نهایت به آن قسمت آسیب وارد شود جلوگیری می کند به علاوه این منحنی از ستون فقرات در برابر انواع استرس محافظت می کند در ادامه به آناتومی ستون فقرات می پردازیم .

مهره ها :

استخوان های ستون فقرات بین 32 تا 35 عدد متغیر است که 24 عدد از این استخوان ها به علت قابل حرکت بودن مهره نامیده می شود ؛ بنابراین وزن زیادی بر ستون فقرات وارد می شود مهره ها بخش زیادی از این وزن و فشار را متحمل می شوند ؛ در دو طرف مهره برآمده هایی است که از قسمتی که نخاع در آن قرار گرفته محافظت می کنند.

دیسک های بین مهره :

دیسک های بین مهره بالشتک های صاف و گرد بوده که در میان دو مهره قرار گرفته اند ، وظیفه این دیسک ها جذب نمودن فشارهای وارد شده بر ستون فقرات و مهره ها به خود است و نیز موجب می شوند تا مهره ها بر روی هم در جهت های مختلف تکان بخورند ؛ در داخل هر دیسک نیز نوکلئوس که قسمت ژل مانند است وجود داشته و توسط یک حلقه محکم خارجی به نام آنولوس محافظت می شود .

فورامن های عصبی :

فورامن های عصبی یا گذرگاه های عصبی در واقع دریچه ای بوده که به کمک آن شاخه های عصبی که از طناب نخاعی نشأت میگیرند از درون ستون فقرات بیرون می آیند و به بخش های مختلف بدن می روند ؛ میان هر دو مهره از ستون فقرات دو فورامن در هر دو طرف وجود دارد .

نخاع و شاخه های عصبی :

طناب نخاعی رشته از اعصاب بوده که توسط کانال نخاعی حرکت می کند طناب نخاعی از بخش پایین مغز آغاز شده و تا بالاترین قسمت مهره کمر ادامه دارد ؛ نخاع سیگنال های حرکتی را از مغز به دیگر اعضای بدن فرستاده و موجب تحرک آنها می شود اگر به قسمت نخاع آسیب وارد شد فرد ممکن است در هر یک از اعضای بدن احساس بی حسی و گز گز داشته باشد و اگر شدت آسیب بیشتر باشد به اعضای بدن خطرات بیشتری وارد می شود .

عمل رشد انگشت کوتاه دست

مفصل فاست :

در آناتومی ستون فقرات به مفصل فاست رسیدیم ؛این بخش از ستون فقرات قسمتی بوده که در آن مهره های کمر و ستون فقرات بر روی هم قرار گرفته و به هم متصل می شوند در هر مفصل فاست یک غضروف وجود داشته که به مهره ها اجازه می دهند که به شکل مستقل از مهره ها بر روی یکدیگر بلغزند بنا به دلایلی این غضروف ها می توان ملتهب یا دچار پارگی شوند و یا منجر به آرتروز , کمر درد و گردن درد شوند .

بافت های نرم :

رباط ها رشته هایی از بافت پیوندی هستند که مهره ها را به یکدیگر متصل می نمایند تا بدین طریق ستون فقرات را در موقعیت خود نگه  دارند ؛ انواع ماهیچه ها در اطراف و امتداد ستون فقرات از پشت حمایت نموده و به فرد کمک می کند تا بتواند بالاتنه خود را حرکت دهد ؛ تاندون ها هم رشته هایی از بافت هم بندی بوده که عضلات را به استخوان وصل نموده , حرکت ماهیچه ها را آسان نموده و موجب ایجاد هماهنگی در سیستم اسکلتی – عضلانی بالاتنه می شود .

مفاصل وجهی :

مفاصل وجهی دو یا چند استخوان را به هم متصل کرده و موجب بهوبد عملکرد فرد می شود ؛ وظیفه این مفاصل تقویت حرکات نرمال و ایجاد ثبات برای بخش حرکتی همراه با دیسک های بین مهره ای می باشد از جمله عواملی که می توانند بر روی این مفاصل تأثیر بگذارند اثرات پیری یا صدمات به این مفاصل است که با عنوان سندروم مفصل وجهی  شناخته می شوند .

دیسک های بین مهره ای ستون فقرات :

یک دیسک بین مهره ای به صورت بالشتک یا صفحه ای بین دو جسم مهره در ستون فقرات قرار گرفته و منجر به جذف فشارهایی می شوند که به ستون فقرات وارد می شود دیسک های بین مهره ای مانند یک فنر ضربات وارده به ستون فقرات را خنثی می کند .آسیب دیسک نیز به علت افزایش سن مانند پیری و یا ضربات وارده به ستون فقرات ممکن است موجب پارگی فیبرهای بخش محیطی گردد و نتیجه ان بیرون زدگی قسمتی از هسته دیسک است که به عنوان فتق دیسک بین مهره ای شناخته می شود بیشترین موراد فتق دیسک بین مهره ای ناحیه کمری  در دیسک های L4-L5 و L5-s1 اتفاق می افتد که با فشار روی ریشه های عصبی L5 و s1 همراه است .

نخاع و اعصاب :

نخاع ستونی متشکل از اعصاب بوده که توسط کانال نخاعی عبور می کند از جمجمه تا پایین کمر طناب عصبی امتداد دارد 31 جفت عصب توسط دهانه مهره ها از حفره عصبی منشعب شده و میان مغز و عضلات پیام هایی را حمل می کند رشته های عصبی توسط دیسک های بین مهره ای از ستون فقرات خارج شده و به اندام ها می روند

مهره های ستون فقرات :

ستون فقرات 33 مهره پشت سر هم را داشته که تشکیل دهنده کانال نخاعی است ؛ کانال های نخاعی مانند یک تونل نخاع و اعصاب را در خود جای داده و آنها را از آسیب رسیدن محافظت می کند مهره ها شماره گذاری شده و به منطقی از جمله گردن , قفسه سینه , کمر , ساکروم و کوکسی تقسیم می شوند در این بین تنها 24 استخوان قابل حرکت بوده و مهره های ساکروم و کوکسیکس به هم وصل شده اند .

مهره گردن :

 مهره گردن از c1 تا c7 شماره گذاری شده اولین مهره مستقیم به جمجمه وصل بوده و به کمک آن می توان سر را به جلو و عقب برد و نیز به کمک مهره دوم C2 می توان سر را به طرف شانه چرخاند .

مهره قفسه سینه :

قفسه سینه از قلب و ریه محافظت می کند 12 مهره قفسه سینه از  از شماره T1 تا T2 شماره گذاری شده ومهره های پشتی با حرف انگلیسی T نشان می دهند .

مهره های کمر :

کمر وزن بدن را تحمل می کند 5 مهره کمری به شماره L1 تا L5 شماره گذاری شده انداین مهره ها بزرگ تر از بقیه مهره ها بوده و استرس وارده از بلند کردن اجسام را خنثی می کنند .

استخوان ساکروم :

مهم ترین عملکرد ساکروم اتصال ستون فقرات به استخوان لگن می باشد 5 مهره ساکرال وجود دارد که به هم چسبیده اند آن ها به همراه استخوان ایلیاک حلقه ای را تشکیل می دهند که لگن نام دارد .

دنبالچه :

دنبالچه پایین ترین قسمت ستون فقرات بوده که این قسمت باقیمانده یک دم وستیجیال یا بازمانده زنتیکی است و متشکل از 3 تا 5 استخوان مهره بسیار کوچک است که می تواند به هم جوش خورده یا از هم جدا شود ؛ عضلات و رباط های کف لگن به این استخوان متصل هستند .

درد ستون فقرات و علایم آن

درد ستون فقرات یکی از شایع ترین مواردی بوده که افراد برای آن به پزشک مراجعه می کند برای کاهش درد ستون فقرات و کمر درد و پیشگری از آن راه کارهایی وجود داشته و با مراقبت های خانگی می توان این درد ها را از بین برددر مواردی اندک ممکن است کمر درد ها به عمل جراحی نیاز داشته باشند .

علایم درد ستون فقرات :

  • دردهای شدید عضلانی که با رددهای ستون فقرات در ارتباط باشند .
  • دردی که از کمر تا نوک پا ادامه داشته باشد .
  • دردهایی ادامه داری که با به پشت خوابیدن بهتر شوند.

دردهایی که با خم شدن , ایستادن , راه رفتن یا بلند کردن وسیله بدتر شوند

درمان مفصل شارکو با جراحی

یک نظر در “آناتومی ستون فقرات

  1. ارادتمند حاجتی کظیم ازخوزستان بهبهان. گفت:

    باتشکروسپاس ازپزشکان وگردآورنده این مطالب ارزشمند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *