مقالات پزشکی

اثر مزمن پرتوها در بدن چیست ؟

اثر مزمن پرتوها در بدن چیست ؟
اثر مزمن پرتوها در بدن چیست ؟

اثرات مزمن پرتوها کدامند ؟

مسمومیت پرتوی نوعی آسیب به بدن بوده که به دلیل قرار گرفتن در معرض زیادی از پرتو که در مدت کوتاهی ایجاد می شود است , میزان تشعشعی که توسط بدن جذب می شود ؛ تعیین می کند که میزان شدت آسیب به فرد چقدر است , مسمویت پرتویی به عنوان مسمومیت با اشعه نیز شناخته می شود البته شایان ذکر است که در آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس از دوز کم اشعه استفاده شده  مشکلی ایجاد نمی شود اگر می خواهید بدانید که اثرات مزمن پرتوها کدامند؟ در ادامه با ما همراه باشید . تیم جراحی بهار طب کاران به روش اوزون تراپی زانو  و بدون هیچ گونه عکسبرداری و آزمایشات  پر هزینه ، برای همیشه شما را از زانو درد خلاص میکند . اگر دنبال بهترین درمان زانو درد خود هستید میتوانید با ما تماس بگیرید تا تجربه ای بی نظیر را زیر نظر پزشک ارتوپد داشته باشید . اما با ما همراه باشید  با ادامه مطلب .

اثرات مزمن پرتوها کدامند ؟

مسمومیت پرتوی , شکلی از صدمات بوده که موجب آسیب رساندن به بافت ارگان با قرار گرفتن در معرض اشعه بیش از حد با پرتو یونیزه کننده است , علایم اولیه مسمومیت پرتویی تهوع و استفراغ است که قابل درمان است اگر بدن سطح بالاتری از پرتو را ( 1 تا4گری ) دریافت کند سلول خونی میمیرد , در این وضعیت هم با تزریق خون و آنتی بیوتیک بهبودی حاصل می شود اما فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد.

همچنین در مواردی که دوز دریافتی 2 گری یا بیشتر باشد , باعث ایجاد لکه های قرمز , پوسته پوسته شدن بدن و تاول شده ؛ اگر دوز دریافتی 4 تا 8 گری باشد  در صورتی که اقدامات درمانی انجام نشود فرد چند هفته بیشتر زنده نمی ماند و نیز اگر دوز دریافتی 8 تا 30 گری باشد فرد بین 2 روز تا چند هفته فوت می شود .

اینکه اثرات مزمن پرتوها کدامند ؟ باید گفت که مزمن در پزشکی به مفهوم طولانی مدت است یعنی عارضه ای که به مدت طولانی ادامه دارد بنابراین  اگر فرد پس از در معرض پرتو قرار گرفتن زنده بماند احتمال گسترش برخی بیماری های عمده را افزایش می یابد از جمله

درمان قطعی کلاب فوت با جراحی

ایجاد سرطان  :

مواجهه با هر ماده رادیو اکتیوی برای سلامتی مضر است , در مواردی که دوز پرتوها به اندازه کافی باشد احتمال ابتلای فرد به سرطان  خون , سرطان پوست  و انواع دیگر سرطان افزایش می یابد اما شدت سرطان به دوز دریافتی و مدت قرارگیری فرد در معرض پرتوها بستگی دارد .

آسیب های ژنتیکی :

مواد رادیو اکتیو به طور کلی سمی هستند , اینها برای حیات مضر هستند , یعنی در سطح بسیار بسیار بالا منجر به مسمومیت شده و در نهایت وارد بدن می شوند و حتی اگر شخص مسموم زنده هم بماند باعث تغییرات ژنتیکی در فرد می شود , مولکول روی آن حلقه های دی ان ای و RNA تحت تأثیر قرار می دهند و موجب جهش یا تغییرات ژنتیکی می شوند .

ناباروری :

ناباروری از دیگر مضرات پرتوهاست , یکی از آنها تماس و ارتباط با مواد آسیب زننده و مخرب از جمله کلرید وینیل , اشعه و مواد رادیو اکتیو است همچنین ممکن است به دلیل سرطان در جریان درمان های شیمی درمانی و رادیوتراپی آسیب هایی وارد شود که به ناباروری مردان منجر شود .

هزینه عمل افزایش قد به روش الیزاروف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *