مقالات پزشکی

در چه شرایطی ام آر آی باید انجام شود ؟

در چه شرایطی ام آر آی باید انجام شود ؟
در چه شرایطی ام آر آی باید انجام شود ؟

در چه شرایطی ام آر آی باید انجام داد ؟

ام آر آی که با عنوان تصویر برداری رزونانس مغناطیسی نیز شناخته می شود , روشی برای تصویربرداری تشخیصی در پزشکی بوده که از طریق پرتونگاری انجام می شود , این روش بر اساس تشدید یا رزونانس مغناطیسی هسته تعریف و با دستگاه های بسیار پیشرفته ام آر آی صورت میگیرد آیا می دانید در چه شرایطی ام آر آی باید انجام داد ؟ و این روش چگونه انجام می شود ؟ بهار طب کاران مرکز تخصصی جراحی ناهنجاری های رشد  زیر نظر پزشک متخصص ارتوپد در خدمت شماست . برای مشاوره با دکتر ارتوپد و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • در چه شرایطی ام آر آی باید انجام داد ؟
  • آمادگی های قبل از ام آر آی
  • ام آر آی برای چه کسانی مناسب نیست ؟
  • ام آر آی چگونه انجام می شود ؟
  • مراقبت های پس از ام آر آی با تزریق

در چه شرایطی ام آر آی باید انجام داد ؟

اینکه در چه شرایطی ام آرآی باید انجام داد باید گفت این آزمایش با توجه به نوع درخواستی که پزشک معالج شما دارد می تواند شرایط مختلفی را بطلبد و اینکه چرا پزشک ممکن است چنین آزمایشی را برای بیمارش تجویز کند دلایل مختلفی دارد , که همه به بررسی بافت سلامت بدن مرتبط می شوند این بافت ها شامل استخوان ها , بافت های نرم مانند رگ های خونی , رباطها و عضلات و مغز است گاهی اوقات از MRI برای تشخیص جراحت یا بیماری نیز استفاده می شود ما در ادامه به 5 مورد مهم آن اشاره می کنیم .

مرکز درمان اختلاف طول پاها در تهران کجاست ؟

ام آر آی مغز :

ام آر آی مغزکمک کننده به تشخیص بیماری ها و اختلالات مغزی اعم از سکته مغزی , تومورهای مغزی , اختلالات عروقی , عفونت ها و انواع اختلالات ساختاری و نیز عملکرد مغز کمک می کند همچنین اگر پزشک مشکوک به علامت سکته خفیف مغزی در فرد باشد این آزمایش را تجویز می کند .

ام آر آی قلب و عروق :

در این نوع ام آر آی با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویر دقیق و با کیفیتی از قلب و عروق تولید می شود , این روش برای تشخیص و ارزیابی مشکلات قلبی و عروقی کاربرد دارد , این روش بنا به دلایل مختلفی از جمله تشخیص بیماری های مادرزادی که از بدو تولد وجود دارد , گرفتگی و انسداد عروق , پارگی آئورت یا ملتهب شدن آن , رسوب غیر طبیعی آهن در قلب و عروق خونی , سرطان , توده ها و.. انجام می شود .

ام آر آی استخوان ها و مفاصل :

این اسکن یک تصویر کامل و دقیق با جزئیات کامل را ارائه داده و ممکن است از استخوان ها و مفاصل سرتاسر بدن گرفته شود ,ام آرآی مغز استخوان میزان نسبی آب , چربی و پروتئین داخل استخوان را تعیین می کند , اینکه در چه شرایطی ام آر آی باید انجام داد ؟ آن هم ام آر آی استخوان می توان گفت برای تشخیص تومورهای مغز استخوان یا هر نوع ناهنجاری های مادرزادی , تشخیص پوکی استخوان یا استئونکروز , فتق یا دژنراسیون , دیسک های نخاعی و یا هر نوع بیماری های التهابی در استخوان ها و مفاصل کاربرد دارد همچنین این روش تشخیصی می تواند برای ارزیابی نتایج اقدامات ارتوپدی از جمله هر گونه جراحی هم انجام شود .

ام آر آی زانو :

این روش برای ارزیابی عملکرد زانو , پس از جراحی زانو مانند جراحی رباط صلیبی یا ترمیم غضروف محسوب می شود که قابلیت نمایش تغییرات جزئی در بافت زانو را دارد , ام آر آی زانو به پزشک امکان می دهد تا تغییر بافت و عناصر زانو در طول زمان را پیگیری و یا تغییرات بیمار را ارزیابی کند .

ام آر آی مهره های کمری و نخاع :

این آزمایش برای تشخیص و ارزیابی مشکلات مرتبط با نخاع و ستون فقرات است و به پزشکان امکان می دهد تا تصویر دقیق و با کیفیتی از ساختارهای مختلف در ناحیه کمر و ستون فقرات را مشاهده کنند و مشکلاتی مانند هریناسیون دیسک , ستون فقرات آجاج , تومورهای استخوانی و نرم تنی , التهابات , شکستگی استخوان و تغییرات در منطقه کمر را شناسایی کنند  یک اسکن نخاعی 30 تا 60 دقیقه طول می کشد و اگر نیاز به استفاده از رنگ کنتراست باشد45 تا 80 دقیقه طول می کشد .

درمان قطعی پای دیابتی شارکوت با جراحی

آمادگی های قبل از ام آرآی

  • چهار ساعت قبل از ام آر آی از خوردن و آشامیدن و یا استعمال دخانیت یا حتی جویدن آدامس پرهیز شود اما مصرف داروهای ضروری جزء قرص متفورمین اشکال ندارد .
  • در سه ماهه اول بارداری ام آر آی انجام نمی شود .
  • در صورت داشتن چیزی در بدن که آهنربا را به خود جذب می کند ام آر آی را نباید انجام داد مانند دکمه , زیپ فلزی و….
  • و اگر به هر نوع دارو و ماده غذایی حساسیت دارید هنگام پذیرش حضوری اطلاع دهید.

ام آر آی برای چه کسانی مناسب نیست ؟

  • افرادی که از فضای بسته ترس دارند .
  • افرادی که در بدن خود ایمپلنت های فلزی , تراشه یا گیره های فلزی دور چشمان دارند ( زیرا آهنربا و میدان مغناطیسی آن بر نتیجه ام ار آی تأثیر می گذارد.)

ام آرآی چگونه انجام می شود ؟

پس از تعویض لباس و در آوردن اشیاء فلزی تکنسین شما را به داخل اتاق و روی تخت مخصوص می برد و تخت وارد اسکنر می شوید , تکنسین یک بالن کوچک که اگر احساس ناراحتی داشتید با فشار دادن آن وی را خبر کنید شما باید در حین ام آر آی کاملا بی حرکت باشید , در برخی ام آر آی ممکن است از شما درخواست شود تا چند لحظه نفس خود را نگه دارید .

مراقبت های پس از ام آر آی با تزریق

در ام آرونوگرافی از سیستم وریدی بدن تصویربرداری می شود که از طریق تزریق ماده حاجب و ایجاد تصاویری از سیستم وریدی , اختلالات سیستم وریدی و… است , پس از انجام این آزمایش بیمار پس از تعویض لباس اگر آرامبخش خورده باشد باید تا چند ساعت در کلینیک تحت مراقبت بماند و اگر به هر دلیل دچار کهیر و حساسیت پوستی شود باید به پزشک اطلاع دهد همچنین برای دفع ماده تزریقی آب فراوان بنوشد .

هزینه عمل پای کلاب فوت چنده  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *