مقالات پزشکی

عوارض و فواید شکستگی قولنج چیست ؟

عوارض و فواید شکستگی قولنج چیست ؟
عوارض و فواید شکستگی قولنج چیست ؟

عوارض و فواید شکستگی قولنج چیست ؟

برای هر کسی پیش می آید که دچار گرفتگی عضلات یا مفاصل شود ,یکی از عادت های رایج بین بسیاری از افراد که برای رفع گرفتگی و خستگی انجام می شود شکستن قولنج است , هنگامی که فرد به مفصل خود فشار می آورد و صدایی شبیه به شکستگی از آن شنیده می شود و با درد همراه نیست به آن شکستن قولنج گفته می شود , دلایل قولنج کردن شامل کم آبی بدن به خصوص در هنگام قرار انجام ورزش های سنگین , استفاده طولانی مدت از عضله , کمبود کلسیم و منیزیم و بیماری مربوط به اعصاب باشد , اما آیا می دانید عوارض و فواید شکستگی قولنج چیست ؟ تیم جراحی بهار طب کاران با خدمات افزایش قد با جراحی در خدمت شماست . برای مشاوره و نوبت ارتوپدی با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با بررسی :

  • عوارص و فواید شکستن قولنج چیست ؟
  • آیا شکستن قولنج باعث آرتروز می شود ؟
  • برای رفع قولنج چه کنیم ؟

عوارض و فواید شکستگی قولنج چیست ؟

فواید شکستگی قولنج :

در ابتدا این مقاله به عنوان عوارض و فواید شکستگی قولنج , به فواید شکستن قولنج می پردازیم .

متخصصان بر این باورند که قولنج کردن بدن به دلیل ایجاد حباب هایی از گاز دی اکسید کربن است که به زیاد شدن حجم مفصل نوعی تنگی بین مفاصل ایجاد می شود , افراد با کشیدن مفصل و کشیدن مفصل این حباب ها را ترکانده  و حجم طبیعی مفصل به حالت طبیعی خود باز می گردد , ظاهرا آزاد سازی فشار درون مفصل باعث ترشح آندورفین می شود آندورفین توسط هیپوفیز تولید و هدف آن کنترل درد در بدن و ایجاد احساس شادی است , به همین دلیل شکستن قولنج احساس خوبی برای فرد ایجاد می کند , متخصصان بر این عقیده اند که شکستن قولنج برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند و باعث آرتروز نمی شود اما با این حال آن را کاری مفید وصحیح نمی دانند در رابطه با آن دسته از بیمارانی که درد مفاصل یا درد های مزمن استخوانی دارند این امر می تواند مضر باشد .

آیا از عوارض و خطرات شکستن قولنج آگاه هستید ؟

در رابطه با عوارض و فواید شکستگی قولنج در ادامه به عوارض متعدد ان می پردازیم .

لرزش دست ها و پاها :

 باید گفت شکستن قولنج در حد کم و برای رفع خستگی مشکلی ایجاد نمی کند اما گر با درد همراه باشد احتمالا یه ناهنجاری در ساختار مفاصل وجود دارد مانند شل شدن غضروف یا رباط آسیب دیده ,  همچنین تداوم در این کار باعث لرزش دست و پا در سنین بالا خواهد شد به دلیل ایجاد مشکل در ارتباط بین عضلات بدن و گیرنده ها تمرکز بر عضلات کم شده و منجر به لرزش در آنها می شود , اگر این کار تبدیل به یک عادت شود باعث تضعیف عضلات بدن می شود .

دررفنگی انگشت :

متاکارپوفالانژیال مفاصل بند انگشتان هستند یعنی جایی که انگشتان با بند دست برخورد می کنند هر چند که این مفاصل پیادار هستند ولی  با اعمال فشار خارجی زیاد امکان دررفتگی این مفاصل وجود دارد .

پاره شدن مویرگ های خونی :

شکستگی قولنج به ندرت با پارگی رگ منجر می شود , شکستن قولنج در انگشتان دست و پا می تواند باعث لرزش این اندام ها در سنین بالا شود اما انجام حرکات سریع به خصوص در گردن می تواند به شریان های گردن آسیب جدی و خطرناک برساند و باعث تحریک لنف های ناحیه سرو گردن و سایش تدریجی مهره های کمر شده و سلامتی فرد را به خطر بیاندازد .

درمان قطعی متاتارس با جراحی نوین

آسیب دیدن رابط ها :

رباط ها این بافت های همبند استخوان را به مفاصل ربط می دهند پیچ خوردگی و آسیب دیدن رباط ها زمانی رخ می دهد که رباط های حامی بیش از حد کشیده شده و آسیب ببینند یا دچار ترومای دیگر شوند زمانی که انگشت دستان پیچ می خورد ممکن احساس کشیدگی کنید و صدای قولنج به گوش برسد .

پزشکان معتقدند افرادی که سابقه سکته مغزی و آسیبی در ناحیه گردن دارند یا مشکلاتی مربوط به رگ های خونی دارند , افراد دچار به آرتروز و یا کسانی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید از شکستن قولنج در ناحیه گردن و کمر خودداری کنند .

آیا شکستن قولنج باعث آرتروز می شود ؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد شکستن مداوم قولنج باعث آرتروز شود , شکستن قولنج خطر ابتلا به آرتروز در بدن را افزایش نمی دهد اما مواردی مانند سابقه ابتلا به آرتروز , میانسالی , اضافه وزن و آسیب مفصلی از قبل  خطر ابتلا به آرتروز را در افرادی که عادت به شکستن قولنج دارند افزایش می دهد ,  در صورتی که پس از این کار علایمی مانند درد , مور مور شدن , بی حسی و یا دیگر علایم نگران کننده را تجربه کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای رفع قولنج چه کنیم ؟

  • حواس خود را با کار دیگر پرت کنید .
  • برای جلوگیری از کم شدن آب بدن , آب به اندازه کافی مصرف کنید .
  • قبل از ورزش ابتدا بدن را گرم کنید .
  • از مصرف ویتامین های مورد نیاز بدن غافل نشوید و رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنید تا کالری مورد نیاز بدن را تأمین کند .
  • پس از اتمام ورزش بدنر ا سرد کرده و به ورزشتان پایان دهید .
  • برای رفع مشکلات قولنج می توان از داروها و پمادهای ضد التهاب و شل کننده عضلات استفاده کرد .
مرکز جراحی پای دیابتی یا مفصل شارکوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *