مقالات پزشکی

علت در رفتن مکرر مچ پا چیست ؟

علت در رفتن مکرر مچ پا چیست ؟
علت در رفتن مکرر مچ پا چیست ؟

علت دررفتن مکرر مچ پا

دررفتگی نوعی آسیب مفصلی است و زمانی رخ می دهد که دو استخوان از هم جدا می شوند , علت این عارضه نیز تصادف , ضربه , زمین خوردن و… است , دررفتگی مکرر نیز به مفهوم دررفتگی به دفعات زیاد است و در هرمفصلی ممکن است رخ دهد یکی از این مفاصل مچ پاست , زمانی که می ایستیم , راه می رویم ومی دویم وزن ما روی مچ پا می افتد در مواردی مانند زمین خوردگی , ضربه و.. ممکن است مچ پا دچار دررفتگی شود و استخوان های این مفصل از جای طبیعی خود خارج شود در این اتفاق ارتباط بین تیبیا و تالوس در مفصل مچ پا قطع می شود همراه ما با علایم و علت دررفتن مکرر مچ پا و نیز نحوه تشخیص و درمان آن . تیم جراحی بهار طب کاران در خصوص جراحی مفصل شارکوت یا همان پای دیابتی  ، پای کلاب فوت  ، عمل بازسازی یکپای کوتاه  و درمان مشکلات زانو درد در خدمت شماست . برای مشاوره و دریافت نوبت از پزشک ارتوپد  در تهرانسر با ما تماس بگیرید  و یا همراه ما باشید با  :

  • علایم دررفتگی مکرر مچ پا
  • علت دررفتن مکرر مچ پا
  • علت نیمه دررفتگی مچ پا
  • نحوه تشخیص دررفتگی مکرر مچ پا
  • راه کارهای درمانی برای دررفتگی مکرر مچ پا
  • جلوگیری از دررفتگی مکرر مچ پا
  • پس از دررفتگی مچ پا چه کاری انجام ندهیم ؟

علایم دررفتگی مکرر مچ پا

همانطور که گفته شد دررفتگی مکرر به مفهوم دررفتگی به دفعات زیاد است در دررفتگی مکرر مچ پا فرد آسیب دیده درد شدیدی را حس و مچ پای وی ورم می کند از دیگر علایم آن می توان موارد زیر را نام برد .

  • کبودی مچ پا
  • تغییر شکل مچ پا
  • ناتوانی در راه رفتن
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن مچ پا به دلیل آسیب به عصب

علت درفتن مکرر مچ پا

دردرفتگی مکرر مچ پا , مچ پا در یک دوره زمانی چندین بار در می رود این حادثه ممکن است در طی چندین سال بدن اینکه نیری قابل توجهی به آن وارد شود یعنی با کوچکترین ضربه  به آن دررفتگی اتفاق می افتند و هر بار آسیب قابل توجهی به مچ پا وارد می شود ,این حادثه منجر به پاره شدن یک یا چند رباط مچ پا می گردد رباط باعث می شود تا استخوان سر جای خود ایستاده و جابه جا نشود , از جمله علت دررفتن مکرر مچ پا چرخش ناگهانی , ضربه به مفصل و یا افتادن است همچنین استفاده از کفش نامناسب , ضعیف بودن مچ پا از بدو تولد , قرار دادن نادرست پا روی زمین , قدم گذاشتن در مکان های ناهمواری مانند چاله ها و چرخش ناگهانی پا به سمت داخل یا به سمت خارج  و یا ورزش هایی که با پریدن زیاد همراه است , باعث این اتفاق می شوند .

آیا پای کلاب فوت با جراحی درمان میشود  ؟

علت نیمه دررفتگی مچ پا

ساختار های استخوانی و تاندونی موجب ثبات مچ پا در بی حرکتی هستند  , تاندون ها موجب ثبات پا هنگام حرکت می شوند تاندون هایی که مرطوب به نیمه دررفتگی مچ پا هستند پرونئال نام دارند , انطباق مفصل مچ پا در سطح بالایی پایداری مچ پا مؤثر است , همتراز نبودن مچ پا به دلیل والگوس استخوان پشت پا با بی ثباتی مچ پا و نیمه دررفتگی پا مرتبط است , یک تصادف ناگهانی شدید و خم شدن با نیروی زیاد بر قوزک پا , پیچ خوردگی شدید قوزک پا و نقص مادرزادی به عنوان مثال کم عمق یا بد شکل بودن شیار محل قرارگرفتن تاندون علت نیمه دررفتگی مچ پا است .

نحوه تشخیص دررفتگی مکرر مچ پا

فرقی ندارد که دررفتگی مکرر مچ پا باشد یا برای نخستین بار است که این اتفاق افتاده , پزشک درمورد علایم از بیمار سوالاتی می پرسد و وی را معاینه می کند وبرای بررسی شدت به محل مچ پا فشاری وارد می کند آزمایشات تجویز شده توسط پزشک نیز شامل رادیولوژی با اشعه ایکس و یا در برخی موارد برای جزئیات بیشتر , سی تی اسکن  ام آر آی هم نیاز است.

راه کارهای درمانی برای دررفتگی مکرر مچ پا

درمان دررفتگی مچ پا در خانه :

مچ پای آسیب دیده را حرکت ندهید و برای ثابت ماندن مچ پا می توانید از آتل یا بریس استفاده کنید و یا مچ پا را با باند ببندید همچنین برای کاهش درد و تورم و جلوگیری از التهاب می توانید  کمپرس سرد را به مدت 20 دقیقه در محل آسیب قرار دهید همچنین می توان مچ پا را بالاتر از سطح بدن قرار داد , در بیشتر موارد می توان مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن را برای کنترل درد استفاده نمود , به جزء مسکن ممکن است پزشک داروهای ضد درد غیر استروئیدی مانند پروکسیکام و دیکلوفناک را برای کاهش درد شما تجویز کند تهیه خمیر با زردچوبه و آب و قرار دادن آن در محل آسیب دیده و سپس بستن آن  از دیگر روش های درمانی مؤثر خانگی برای این آسیب است .

فیزیوتراپی :

فیزویوتراپی نوعی روش و متد درمانی است که با تمرینات و تکنیک های به خصوص به تقویت و بهبود عضلات و بافت های مچ پا کمک می کند این درمان توسط فیزیوتراپی صورت میگیرد , وی اقدامات مربوط به فیزیوتراپی مچ پا را برای شما انجام می دهد . تمرینات وی شامل تمرینات مربوط به دامنه حرکتی , تمرینات ورزشی ایزومتریک و.. است .

جراحی :

اگر آسیب دیدگی شدید باشد برای درمان قطعی دررفتگی مکرر مچ پا پزشک از روش جراحی استفاده می کنددر این عمل احتمالا رباط ها محکم می شوند البته جراحی بسیار نادر است زیرا دررفتگی کامل به ندرت اتفاق می افتد

جلوگیری از دررفتگی  مکرر مچ پا

اگر یک بار مچ پای شما پیچ خورده باشد احتمال دارد که دچار هم این اتفاق رخ دهد ع برای جلوگیری از این آسیب می توانید با برخی راه کار ها مچ پای خود را تقویت کنید .

  • عدم استفاده از کفش های پاشنه بلند
  • گرم کردن بدن قبل از ورزش
  • انجام تمرینات ورزشی قدرتی برای تقویت مچ پا
  • توجه به چاله ها و سطوح ناهموار هنگام راه رفتن

پس از دررفتگی مچ پا چه کاری انجام ندهیم ؟

  • از بسته های گرمایشی مانند حمام گرم , سونا استفاده نکنید زیرا جریان خون را افزایش می دهند.
  • برای جلوگیری از آسیب بیشتر از دویدن اجتناب کنید .
مرکز اوزون تراپی زانو در تهران کجاست  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *