خدمات پزشکی

کرامپ دست چیست ؟

کرامپ دست چیست ؟
کرامپ دست چیست ؟

کرامپ دست چیست ؟

گاهی عضلات به طور غیر عادی دچار انقباض می شوند این اقباض به طور ناگهانی رخ داده و خیلی سریع هم رفع می شود و البته با درد همراه است , کرامپ دست نیز احساس گرفتگی و اسپاسم در عضله دست است , این گرفتگی مزمن باعث می شود تا فرد به راحتی نتواند دستش را مشت کند یا انگشتانش را باز و بسته نماید این عارضه به دلیل کارکشیدن زیاد از عضلات دست و بازو و یا استرس زیاد ایجاد می شود و به خودی خود خطرناک نیست اما گاهی می تواند نشان از بیماری جدی تر باشد . میتوانید از مشاوره رایگان با دکتر ارتوپدی ما ارتباط برقرار کنید و مشاوره تخصصی آنلاین بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • کرامپ دست چیست و چه علایمی دارد ؟
  • علت گرفتگی دست
  • جلوگیری از کرامپ یا گرفتگی دست
  • چرا باید کرامپ دست را به موقع درمان کرد؟
  • روش های درمانی کرامپ یا اسپاسم دست

کرامپ دست چیست و چه علایمی دارد ؟

کرامپ دست یا همان گرفتگی دست  , نوعی اختلال عصبی بوده و اسپاسم و گرفتگی عضلات دست ممکن است هنگام نوشتن یا نواختن آلات موسیقی یا دیگر کارهای خاص و سریع دست نیز رخ می دهد , این عارضه در مردان بیشتر از زنان است , این گرفتگی باعث می شود تا فرد به راحتی نتواند دستش را مشت یا انگشتانش را باز و بسته نماید و اجازه شل شدن به ماهیچه نمی دهد  , گرفتگی دست به خودی خود خطرناک نیست اما می تواند به صورت مزمن و دوره ای باشد و به عنوان علامتی از فشار زیاد  بر روی عضلات دست و بازو , فعالیت بیش از حد  یا نشانه ای از وجود بیماری هایی مانند سندروم تونل کارپال , ام اس  و در کل نشان از یک مشکل جدی در سلامتی باشد .

نشانه های این عارضه شامل موارد زیر است

  • صاف شدن انگشتان و افتادن قلم از دست
  • حرکت دشوار عضلات گرفتار شونده
  • محدودیت حرکت دست
  • حس ناهماهنگی بین انگشتان
  • انگشتی که زمان نامناسب خم یا صاف می شود

برای نوازندگان یکی از نشانه های این اسپاسم می تواند اضطراب باشد ممکن است باعث ترس آنها در اسپاسم شود برخی از نوازندگان به ناچار سبک اجرای خود را با نواختن تنها با دست بی تأثیر محدود می کنند .

علت گرفتگی دست

علت کرامپ دست فعالیت های شدید و تکراری است , به طور معمول این عارضه پس از انجام سال ها یک فعالیت مشابه رخ می دهد , در این موارد حرکت ناخواسته ممکن است تنها یک جلسه تمرین طولانی مدت یا نوشتن زیاد شروع شود اما به مرور زمان این اسپاسم به سرعت بیشتری رخ می دهد و زمانی که شدت یابد تنها با برداشتن خودکار یا اشیاء دیگر می تواند باعث این نوع گرفتگی شود از جمله دلایل این عارضه شامل افزایش زمان نوازندگی آلات موسیقی مانند پیانو و گیتار , نوشتن های زیاد و استفاده از قلم های سنگین , وضعیت نامناسب بدن هنگام نوشتن ,  افزایش اضطراب و استرس , ژنتیک و افزایش حرکات پیچیده تر است .

مرکز تخصصی عمل مفصل شارکوت

جلوگیری از کرامپ یا گرفتگی دست

بهترین راه برای جلوگیری از کرامپ یا گرفتگی دست اجتناب از تمرین های شدید یا طولانی مدت یا جلسات نوشتن می باشد گاهی نیز استراحت و اجتناب از کارهای شدید و انجام فعالیت های دیگر مانند تمرینات کششی و تقویتی مناسب نیز می تواند مفید واقع می شود .

چرا باید کرامپ دست را به موقع درمان کرد ؟

بسیار مهم است که کرامپ دست به موقع درمان شود با دیدن علایم نسبت به این مشکل سهل انگاری نکنید  و به پزشک متخصص مراجعه نمایید متخصصان برای تشخیص و درمان این مشکل از روش های ترکیبی استفاده می کنند برای این عارضه درمان ثابتی وجود ندارد اما پیشگیری از بروز آن می تواند بهترین راه باشد .

روش های درمانی کرامپ یا اسپاسم دست

به کمک درمان های خانگی مانند انجام حرکات کششی , شنا , تمرینات عضله سازی , مصرف مایعات بیشتر , خوردن مکمل های ویتامین دی , اجتناب از حرکتی که گرفتگی دست را بد تر می کند و روش های سرما یا گرما درمانی می توان کارمپ دست را بر طرف نمود .

طب سنتی نیز ماساژ دادن دست با روغن های گیاهی را تجویز می کند به عنوان مثال می توانید روزانه حدااقل 2 بار محل مورد نظر را با روغن مرزنجوش ماساژ دهید .

 در طی روند درمان کرامپ نویسندگی با فیزیوتراپی دست , فیزیوتراپیست تمرینات خاصی را آموزش می دهد.

تزریق بوتاکس در عضلات آسیب دیده می تواند موجب کاهش گرفتگی شود به ویژه زمانی که مچ انگشت و دست به حالت های غیر عادی حرکت می کنند.

داروهای آنتی کولینرژیک مانند تری هگزی فنیدیل و بنزتروپین به بهبود علایم این بیماری کمک می کند .

در صورتی که کرامپ ناشی از استرس باشد با انجام تمرینات ذهنی مانند یوگا یا حواس پرتی هایی مانند نوشتن همزمان با دو دست می توان این عارضه را کنترل و مدیریت کرد .

اگر روش های خانگی پاسخ گو نبود در موارد شدید ممکن است پزشک ارتوپد جراحی را تجویز کند .

هزینه عمل افزایش قد با الیزاروف چقدره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *