مقالات پزشکی

آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم

آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم
آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم

آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم

اگر دچار درد مفصل شدید هستید ممکن است پزشک جراحی آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم را پیشنهاد کند این جراحی به عنوان جراحی فیوژن نیز شناخته می شود , در این فرآیند دو استخوانی که در تشکلی مفصل دردناک مشارکت دارند به هم جوش داده می شوند . تیم جراحی بهار طب کاران در خصوص تعویض مفصل لگن مشاوره میدهد . برای دریافت نوبت از دکتر ارتوپد   و معاینه حضوری یا غیر حضوری با ما تماس بگیرید ویا همراه ما باشید با  :

  • آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم چیست ؟
  • کاندیدای مناسب و نامناسب برای آرترودزیس
  • آمادگی برای عمل خشک کردن مفصل
  • آرترودزیس یا فیوژن چگونه انجام می شود ؟
  • عوارض ناشی از جراحی آرترودزیس
  • فواید خشک کردن مفصل چیست ؟

آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم چیست ؟

آرترودزیس یا جوش دادن دو استخوان مفصل به هم که با عنوان فیوژن یا خشک کردن مفصل نیز شناخته می شود نوعی عمل جراحی بوده که در آن قابلیت حرکت مفصل به طور کامل از بین می رود و دو استخوانی که در تشکلی مفصل دردناک مشارکت دارند به هم جوش داده می شود این روش زمانی استفاده می شود که با روش های معمولی نمی توان درد مفصل را بهبود بخشید , از این عمل به طور شایع در ستون مهره برای چسباندن مهره ها به هم استفاده می شوداین جراحی در مفاصل پا , مچ پا , دست و مچ دست استفاده می شود .

کاندیدای مناسب و نامناسب برای آرترودزیس

آیا میدانید چه بیماری هایی با آرترودزیس یا همان جوش دادن دو استخوان مفصل به هم بهبود پیدا می کنند ؟ و چه کسانی کاندیدای مناسب برای این روش جراحی هستند ؟ در جواب می توان گفت بیماری هایی که موجب خرابی مفصل می شوند.

  • آرتروز
  • آرتریت روماتوئید
  • شکستگی های داخل مفصل
  • دررفتگی مفصل
  • ناپایداری مفصل پس از آسیب شدید
  • عفونت داخلی مفصل
  • سینوویت ها حاد
  • تومورهای درون مفصل

اما این روش جراحی مناسب همه افراد نیست از جمله افرادی که کمبود استخوان دارند ؛ افراد چاق به دلیل قرار گرفتن در معرض عفونت و یا افرادی که بیماری های قلبی یا تنفسی دارند و دائم در معرض ابتلا به عفونت هستند نباید برای کاهش حرکت مفصل از این روش استفاده کنند .

بازسازی انگشت کوتاه مادرزادی با جراحی

آمادگی برای عمل خشک کردن مفصل

قبل از عمل جراحی  برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن عمل پزشک لیستی از دستور العمل ها را به بیمار ارائه می دهد از جمله قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون , در جریان گذاشتن پزشک درصورتی که از دارو یا مکمل استفاده می کنید همچنین شب قبل از عمل چیزی نخورید و نیاشامید .

آرترودزیس یا فیوژن چگونه انجام می شود ؟

پزشکان برای این عمل چند روش را در نظر میگیرند نوع عمل به وضعیت سلامتی بیمار و نوع آسیب دیدگی بستگی دارد در این عمل ممکن است پزشک بیهوشی عمومی انجام دهد یا بی حسی صورت موضعی صورت گیرد  در جراحی آرتروزیس در ابتدا پزشک برشی روی پوست ایجاد کرده باقی مانده غضروف سطوح مفصلی را می تراشد و استخوان های دو سر مفصل را به اره مخصوص جراحی شکل می دهد تا دو استخوان بهتر کنار هم قرار گیرد سپس با پیچ و پلاک یا به کمک اکسترنال فیکساتور آنها را به هم وصل می کند بدن در چنین وضعیتی مانند شکستگی رفتار کرده و استخوان ها را به هم جوش می دهد در صورتی که از اکسترنال فیکساتور  استفاده شده باشد پس از 3 الی  ماه آن را از بدن خارج می کنند اما پیچ و پلاک دائمی هستند و پس از بهبود در آن می مانند در برخی موارد نیز ممکن است پزشک از گرافت یا پیوند استخوان برای جوش خوردن سریع تر استخوان استفاده کند استخوان های پیوندی از بال استخوان ایلیوم در ناحیه لگن و یا پاشنه پا یا زیر زانو تهیه  و در قسمت آرترودزس قرار داده می شوند همچنین ممکن است از آلوگرافت که نوعی استخوان پیوندی است برای تحریک جوش خوردن استخوان استفاده شود پس از اتمام کار جراح برش ها ها را بخیه یا منگنه می کند .

دوره نقاهت نیز از چند هفته تا 12 ماه متغیر است 6 ماه پس از عمل می توانید به ورزش های عادی خود بازگردید ورزش هایی که می توانید انجام دهید با گذشت زمان به تدریج افزایش پیدا می کند پس از یک سال پای شما خوب و تورم کاملا از بین می رود .

عوارض ناشی از جراحی آرترودزیس

این روش جراحی مانند هر عمل دیگر ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد , این عوارض بستگی به سن بیمار وضعیت سلامتی وی , روش جراحی و.. دارد  این عوارض شامل , عفونت , شکستن ایمپلنت های فلزی , آرتروز مفاصل کناری و بدترین عوارض آن لخته شدن خون , آسیب عصبی , جوش نخوردن و بافت اسکار درناک است .

فواید خشک کردن مفصل چیست ؟

با عمل آرترودزیس درد مفصل آسیب دیده بیمار از بین می رود و وی هیچ درد را حس نخواهد کرد و می تواند وزن بیشتری را تحمل کند در بسیاری از مواد بیماران اظهار می کنند که متوقف شدن درد ارزش زندگی با محدود شدن حرکت را دارد , هنگام این عمل جراحان که تخصصی کافی دارند مفاصل را در امتداد مناسبی خشک کرده و مانع از کاهش پایداری مفصل می شوند.

هزینه جراحی عمل افزایش قد چقدره  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *