مقالات پزشکی

استخوان اسفنجی چیست ؟

استخوان اسفنجی
استخوان اسفنجی

استخوان اسفنجی چیست ؟

استخوان تشکیل دهنده اسکلت بدن است و به شکل های گوناگون و اندازه های متفاوت در بخش های اندام جای گرفته اند و سازه درونی و بیرونی پیچیده ای دارند ؛ استخوان های بدن از نظر آرایش گرفتن تیغه های استخوانی و نیزتراکمی به دو بخش استخوان متراکم یا استخوان قشری و استخوان متخلخل ( اسفنجی ) تقسیم می شود از استخوان کنسلوس که با عنوان استخوان اسفنجی است یکی از دو نوع بافت استخوانی بوده که سازنده استخوان های بدن می باشد ؛در این استخوان قسمت درونی استخوان ها از جنس بافت استخوان متخلخل بوده که در آنها سیستم های هاورسی وجود ندارد . تیم بهار طب کاران با خدمات جراحی افزایش قد و ناهنجاریهای مادرزادی در خدمت شماست . برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با  :

  • استخوان اسفنجی چیست ؟
  • تیغه استخوانی چیست ؟
  • مقایسه بافت استخوانی فشرده و اسفنجی
  • استخوان های اسفنجی در کجا قرار دارند ؟
  • مغز استخوان چیست ؟
  • استخوان کورتیکال چیست ؟
  • استخوان ترابکولار چیست ؟

عمل جراحی رشد قد چیست ؟

استخوان اسفنجی چیست ؟

استخوان ها از لحاظ آرایش قرار گرفتن و تیغه های استخوانی به دو دسته استخوان متراکم و استخوان متخلخل ( اسفنجی ) تقسیم می شود قسمت درونی استخوان ها از جنس بافت استخوان اسفنجی بوده که بسیار متخلخل است به طوریکه درجه تخلخل آن حدود 30 الی 90 درصد می باشد  در این نوع سیستم هاورسی وجود نداشته و شکل میکروسکوپی آن به شکل تیغه هایی بوده که به صورت سه بعدی در کنار هم قرار گرفته اند و در فضای داخلی مابین این تیغه ها عروق خونی , مغز استخوان و بافت چربی قرار میگیرد استخوان متخلخل تراکم کمی داشته و مانند اسفنج حفرات ریز زیادی دارد .

تیغه استخوانی چیست ؟

در استخوان  اسفنجی مقدار و قرار گرفتن تیغه ها بسته به نیروهایی بوده که به استخوان وارد می شود ؛ هر چه استخوان تحت تأثیر نیروهای بیشتری قرار گیرد تراکم تیغه ها بیشتر و تیغه ها نیز قوی تر می شود جهت قرار گرفتن تیغه ها هم در جهت و امتداد نیروهایی بوده که به استخوان وارد می شود ، سلول های سازنده استخوان این تیغه ها را در جهاتی ساخته و هم راستا قرار می دهند تا استخوان با داشتن وزن کم در مقابل نیروهای وارده مقاومت بیشتری داشته باشد .

 

مقایسه باقت استخوانی فشرده و اسفنجی

بافت استخوانی نوعی بافت زنده بوده که ساخته شده از سلول های خاصی با نام استئوبلاست می باشد دو نوع بافت استخوان در بدن وجود دارد , که این دو نوع بافت فشرده و بافت اسفنجی است همه استخوان ها هر دو بافت را داشته اما با این حال میزان هر یک به نوع استخوان بستگی دارد ؛ در رابطه با مقایسه و تفاوت این دو نوع می توان گفت که استخوان فشرده قسمت سخت استخوان که بدنه اصلی استخوان های دراز و لایه خارجی دیگر استخوان ها را می سازد و استخوان اسفنجی سبک تر از استخوان فشرده بوده و شبیه اسفنج پر از حفره های ریز است .

آیا پای کلاب فوت درمان میشود ؟

استخوان های اسفنجی در کجا قرار دارند ؟

بافت استخوانی اسفنجی  در انتهای دو سر استخوان دراز و یا باریک و یا اینکه  در مرکز استخوان های کوتاه و یا پهن  مشاهده می شود .

مغز استخوان چیست ؟

مغز استخوان بافت نرم و پر رنگی بوده که داربست آن را بافت رتیکولر پایه ریزی نموده و بر روی آن سلول های مختلف خونی , خونساز و چربی قرار دارد مغز استخوان پر کننده  حفره بین استخوان های دراز و فضای میان ترابکولی استخوان های اسفنجی است .مهم ترین وظیفه مغز استخوان تولید سلول های خونی است .

استخوان کورتیکال چیست ؟

استخوان کورتیکال سطح بیرونی متراکم استخوان بوده که لایه ای محافظ در اطراف حفره داخلی تشکیل می دهد این نوع به عنوان استخوان فشرده شناخته می شود این استخوان هشتاد درصد از توده اسکلتی را تشکیل داده و به علت مقاومت در برابر خمش وبرای تحمل وزن بدن و نیز ساختار بدن بسیار مهم است .

استخوان ترابکولار چیست ؟

استخوان ترابکولار همان استخوان های اسفنجی و یا استخوان کنسلوس است که در مهره ها و نزدیکی مفاصل استخوان های بلند قرار داشته و متشکل از شبکه هایی از رشته ها و صفحات کوچک بوده و دارای خلل و فرج فراوان است . 

استخوان کورتیکال چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *