مقالات پزشکی

سن استخوانی چیست ؟

سن استخوانی
سن استخوانی

سن استخوانی چیست ؟

صفحه رشد محل رشد استخوان های جدید در کودکان و نوجوانان بوده که از غضروف ساخته شده اند ؛ اغلبا صفحات رشد نزدیک به انتهای استخوان های بلند قرار دارند ، طول استخوان های بلند بیشتر از عرضشان است و شامل استخوان ران , استخوان ساق , استخوان های رادیوس و اولنا و استخوان های دست و پا می باشد ؛ صفحات رشد باعث رشد و بلند شدن استخوان بدن می شود در دوران کودکی این استخوان ها رشد کرده و باعث افزایش قد می شود در دوران بلوغ غضروف های صفحات  رشد تبدیل به استخوان سخت شده و صفحه رشد بسته شده و استخوان ها دیگر رشد طولی ندارند .امروزه از جمله مواردی که به کمک آن سن استخوان را ارزیابی می کنند سن استخوانی است . تیم جراحی بهار طب کاران مشاوره جراحی افزایش قد  ارائه میکند . برای نوبت دهی و معاینه با ما در تماس باشید و یا همراه ما بمانید با :

  • سن استخوانی چیست ؟
  • نحوه تشخیص سن استخوان کودک با رادیولوژی
  • تفاوت سن استخوان و سن تقویمی
  • سن استخوان کم نشانه چیست ؟
  • سن استخوان بیشتر از سن واقعی
  • اهمیت تشخیص سن استخوان

جراحی رشد قد با الیزاروف

سن استخوانی چیست ؟

سن استخوانی با نام لاتین Bone age یک روش بوده که توسط رادیوگرافی استخوان های مچ دست صورت میگیرد و ممکن است با سن واقعی یا سن تقویمی متفاوت باشد  و پزشک با مشاهده عکس می تواند بفهمد که آیا رشد رشد استخوان ها در فرد باز است و استخوان می تواند رشد کند یا نه , این روش به مفهوم میزان رشد استخوان های کودک می باشد .برای برخی از کودکان سن استخوانی می تواند بیشتر و برای برخی کمتر از سن واقعی باشد اما در کل به مفهوم بیماری نیست .

نحوه تشخیص سن استخوان کودک با رادیولوژی

در ابتدا یک عکس اشعه ایکس از نواحی , مچ , انگشتان و کف دست چپ تهیه می شود در ادامه پزشک مطابق با اندازه گیری های مشخص شده در تصویر مورد نظر با برخی معیار های علمی از قبیل اطلس استاندارد رشد استخوان , اینکه سن استخوانی کودک طبیعی است یا نه را بررسی می کند ؛ اطلس استاندارد رشد استخوان نوعی ابزار علمی محسوب شده که از داده های مرتبط با با جوامع آماری مختلف با مشخصاتی یکسان به دست می آید این جوامع آماری شامل کودکانی با سن و جنسیت مشابه بوده که میانگین سن استخوان نرمان به دست می آید ؛ رابطه بین رادیولوژی و سن استخوان کودک موجب شده تا پزشک بتواند تشابه تصویر اشعه ایکس را با تصویر اطلس بررسی نماید و مطابق با مقایسه های صورت گرفته با توجه به سن و جنس کودک مشخص می شود که آیا سن استخوان نرمال است یا بیشتر از سن واقعی است .

عمل رشد متاتارس چگونه است ؟

تفاوت سن استخوان و سن تقویمی

همه ما سن تقویمی داریم که در شناسنامه ثبت شده و نشان می دهد که چند سال سن داریم اما برخی موارد پیش آمده است که دیده باشیم که فردی از سن تقویمی خود کوچکتر یا بیشتر به نظر برسد این بدین مفهوم است که افراد جدا بر سن تقویمی سن استخوان هم دارند که متفاوت از سن تقویمی آنهاست و این تفاوت می تواند در فعالیت و کارهای روزانه فرد مؤثر باشد .

سن استخوان کم نشانه چیست ؟

سن استخوانی کم علامتی برای وجود داشتن اختلال در کار غده تیروئید , اختلال در رشد بعضی از هورمون های بدن و یا اینکه نشان می دهد و یا کمبود برخی مواد مورد نیاز بدن را می رساند که به دنبال آن بیماریهایی از قبیل عدم رشد کافی استخوان ها , بیماریهای تیروئیدی و.. ایجاد خواهد شد .

سن استخوان بیشتر از سن واقعی

اینکه سن استخوانی بیشتر از سن واقعی کودک تخمین زده شود می تواند به مفهوم بلوغ زودرس در پسران و یا دختران باشد علاوه بر این گاهی دلیل وجود اختلالات جنسی در افراد مطابق با رادیوگرافی سن استخوان و ضخامت صفحات رشد قابل تشخیص است .

اهمیت تشخیص سن استخوان

چرا دانستن سن استخوان اهمیت دارد ؟ از مهم ترین مزایای تشخیص سن استخوان می توان مواردی اشاره نمود از جمله اینکه کمک کننده به پزشکان بوده که میزان رشد سیستم اسکلتی بدن کودک را تشخیص دهد ؛ سن استخوان به میزان سریع بودن یا کند بودن رشد اسکلت کودک کمک می کند همچنین می توان فهمید تا چه زمان دیگری کودک رشد دارد ؛ کودک کی به بلوغ می رسد ؛ نهایت قد کودک چقدر خواهد بود بنابراین این آزمایش بر نظارت بر پروسه رشد و درمان کودک در رشدش توصیه می شود .

مرکز جراحی پای کلاب فوت در تهران

7 نظر در “سن استخوانی چیست ؟

  1. زهرا گفت:

    سلام سن استخوانی 3سال کمتر از سن واقعی دخترم هست کلاس پنجم قدش131 ممکنه زیاد رشد نکنه؟
    یا با این سن استخوانی کم ممکنه ب بلوغ برسه؟

    1. نفس گفت:

      سلام سن استخوانی دخترم پانزده ماه کتمرداره بایدچکاربکنم

      1. ناشناس گفت:

        سلام پسرم 12 سال و 9 ماه سن داره عکس از مچ دست گرفتم جوابش نوشته سن استخوانی 13 سال ثابت است این به چه معناست یعنی رشد متوقف شده؟

        1. مریم گفت:

          سلام من ۱۴ سال دارم و سن استخوانی ۱۶ است آیا امکان رشد قدم وجود داره؟؟

    2. نسترن فیض اله زاده گفت:

      برو پیش غدد اطفال یعنی دخترت جا داره قدش بلند تر بشه، پسر منم همین بود گفت این سرمایه ماست و میتونیم کمک کنیم ۳ سال بیشتر از اینی که هست رشد کنه .

    3. mheydarian@mashhad.ir گفت:

      سپاس از این سایت

  2. پرند گفت:

    سلام دخترم 9سال و10ماهشه ولی سن استخوانش 12یعنی رشدش متوقف شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *