مقالات پزشکی

شکستگی مرکب چیست ؟

شکستگی مرکب چیست ؟
شکستگی مرکب چیست ؟

شکستگی مرکب چیست ؟

شکستگی به مفهوم ترک خوردن یا شکستگی یک استخوان در بدن است این وضعیت زمانی ایجاد می شود که استحکام استخوان آسیب ببیند همچنین می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد از جمله بازوها , ساق پا , پاشنه , دست ها و…. , بیشتر شکستگی ها در استخوان های سالم رخ می دهند و نیز انواع مختلفی دارند , شکستگی مرکب یا باز از انواع شکستگی هاست . اگر دنبال   درمان قطعی کوتاهی پا هستید تیم جراحی بهار طب کاران با رزرومه ای قوی در خدمت شماست . برای دریافت نوبت معاینه با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • شکستگی مرکب چیست و چه علایم و علتی دارد ؟
  • انواع شکستگی های مرکب
  • نحوه تشخیص شکستگی های مرکب
  • درمان شگستگی مرکب
  • عوارض شکستگی های مرکب
  • بهترین غذا برای جوش خوردن استخوان

شکستگی مرکب چیست و چه علایم و علتی دارد ؟

شگستگی مرکب یا باز از انواع شکستگی هاست , در این نوع یک زخم باز یا شکاف روی پوست در نزدیکی محل شکستگی استخوان ایجاد می شود , زخم ایجاد شده وممکن است استخوان شکسته از طریق پوست بیرون زند , در این نوع خطر عفونت و خونریزی وجود داشته و جزء اورژانس های پزشکی است و باید فرد مصدوم سریعا درمان شود

علایم این نوع شگستگی شامل احساس صدا در قسمت آسیب دیده , درد و تورم , محدودیت حرکتی و دیده شدن استخوان در ناحیه آسیب دیده است  ,علت شکستگی های مرکب را می توان موارد زیر دانست .

  • تصادف با وسایل نقلیه
  • زمین خوردن
  • آسیب در ورزش و…

انواع شکستگی های مرکب

درجه یک :

در این نوع از داخل به پوست آسیب می رسد , یعنی قطعات استخوان پوست را پاره کرده اند , این نوع آسیب ها تمیز بوده و زخم کوچک اما عمیق در پوست ایجاد می شود که باید پوست تمیز و شکستگی بسته بندی شود .

درجه دو :

به دلیل ضربه از خارج آسیب ایجاد می شود , ضربه در ابتدا موجب آسیب به پوست و نسوج نرم شده و استخوان نیز آسیب می بیند .

عمل جراحی بازسازی انگشت قطع شده

درجه سه :

در نوع درجه سه شکستگی مرکب, ضربات وارد شده علاوه آسیب به استخوان موجب آسیب های شدید در پوست , نسوج زیرجلدی , اعصاب , تاندون ها و نیز شرائین می شود در این نوع امکان عفونت و جوش نخوردن وجود دارد.

نحوه تشخیص شکستگی های مرکب

تشخیص شکستگی مرکب در بسیاری موارد می تواند فوری باشد , ارزیابی دقیق محل آسیب دیده با لمس و تجزیه و تحلیل تحرک کننده های استخوانی کافی است با این حال ممکن است برای تعیین دقیق نوع و نیز محل آسیب آزمایشات بیشتری مانند اشعه ایکس , سی تی اسکن و ام آر آی لازم باشد .

درمان شکستگی مرکب

برای جلوگیری از عفونت در اورژانس به مصدوم آنتی بیوتیک داده می شود و در صورتی که در 5 سال گذشته واکسن کزاز نرده باشد برای وی این واکسن زده می شود , زخم را با باند می پوشانند و پزشک عضو آسیب دیده را در گچ نرم تثبیت می کند تا زمانی که عمل جراحی انجام می شود , عضو بی حرکت و ثابت باشد , برای درمان اکثر شکستگی های باز از جراحی استفاده می شود , اولین قدم برای جلوگیری از عفونت دبریدمان و شستشو محل آسیب دیده است , در دبریدمان پزشک مواد خارجی و آلوده را از زخم خارج می کند سپس زخم با مایع شسته می شود و با توجه به ارزیابی پزشک برای درمان این نوع شکستگی از تثبیت کننده داخلی یا خارجی استفاده می شود , در تثبیت داخلی ایمپلنت های فلزی را روی سطح یا داخلی استخوان شکسته قرار می دهند تا موقعیت استخوان حفظ شود و در تثبیت خارجی اگر زخم و استخوان های شکسته برای ایمپلنت آماده نباشند از تثبیت خارجی روی اندام آسیب دیده استفاده می شود .

عوارض شکستگی های مرکب

عفونت :

یکی از شایع ترین عارضه های شکستگی مرکب ایجاد عفونت به دلیل ورود باکتری به زخم در زمان آسیب است این عارضه می تواند در اوایل بهبودی یا پس از بهبودی زخم و شکستگی ایجاد شود عفونت استخوان ممکن است مزمن بوده و موجب جراحی های بیشتر شود .

درمان طبیعی انگشت کوتاه مادرزادی

جوش نخوردن استخوان :

گاهی اوقات این نوع شکستگی ها به دلیل آسیب به جریان خون در حین ضربه و آسیب ترمیم نشود و اگر ترمیم نشوند ممکن است به جراحی هیا بیشتری نیاز داشته باشند.

سندروم کمپارتمان :

در این وضعیت محل آسیب دیده متورم شده و فشار درون ماهیچه ها ایجاد می شود در این صورت نیز نیاز به جراحی فوری برای فشار است .

بهترین غذا برای جوش خوردن استخوان

  • شیر کم چرب , ماهی , تخم مرغ , سویا و اسفناج به دلیل داشتن لیزین , لیزین در جذب کلسیم به استخوان کمک می کند .
  • مرکبات مانند پرتقال , نارنجی و نارنج تأثیر زیادی در ساخت کلاژن دارند .
  • آووکادو و گردو برون دارند ,برون باعث کاهش دفع کلسیم و منیزیم از ادار می شود .
  • سوپ پای مرغ به دلیل داشتن پروتئین , ویتامین و مواد معدنی و غضروف سازی جوش خوردن استخوان را تسریع می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *