مقالات پزشکی

علائم شکستگی پا چیست ؟

علائم شکستگی پا چیست ؟
علائم شکستگی پا چیست ؟

علایم شکستگی پا

یکی از رایج ترین شگستگی ها در بدن شکستگی پا است این نوع شکستگی می تواند به دلیل وارد شدن ضربه شدید , سقوط از ارتفاع و یا حتی نقص ساختاری استخوان ایجاد شود , مهم ترین علایم شکستگی پا درد  شدید است , این اتفاق کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار داده و برای تشخیص و درمان باید به پزشک ارتوپد مراجعه شود . تیم جراحی بهار طب کاران با درمان جوش نخوردن شکستگی استخوان و ناهنجاری های رشد در خدمت شماست . برای مشاوره و  دریافت نوبت پزشک ارتوپد  با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • بررسی علایم شکستگی پا
  • آشنایی با انواع شکستگی پا
  • تشخیص شکستگی پا
  • درمان شکستگی استخوان پا
  • عوارض شکستگی استخوان پا
  • پیشگیری از شکستگی پا

بررسی علایم شکستگی پا

درد شدید :

از مهم ترین علایم شکستگی پا درد است این درد معمولا ناشی از حوادثاتی مانند تصادف اتومبیل , سقوط از ارتفاع و یا ضربه به استخوان است هر آسیبی که به استخوان برسد می توند منجر به درد شود , استفاده از کمپرس سرد می تواند در تسکین درد کمک کند استراحت  و عدم تحرک عضو آسیب دیده همراه با تغذیه سالم و استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن از درمان های دیگر برای رفع این مشکل است .

تورم :

تورم یکی دیگر از علایم شکستگی پا است ,در شکستگی ها معمولا قسمت تیز استخوان باعث پاره شدن یا بریدن شدن قسمتی از بافت کنار محل آسیب دیده می شود و به همین دلیل نیز تورم ایجاد می شود .

علائم پای کلاب فوت و راه ها درمان آن

قرمزی و کبودی :

تغییر رنگ پوست به کبودی یا قرمزی ناشی از شکستگی مچ پا به دلیل تخریب عروق کوچک در نزدیکی محل آسیب دیده و خونریزی درون باف های نرم رخ می دهد این تغییر رنگ در محل آسیب دیده , اطراف آن و سراسر پا ظاهر ممکن است خود را نشان دهد .

ناتوانی در حرکت :

به دنبال شکستگی پا محدودیت حرکتی نیز ایجاد می شود به خصوص زانو که بیشتر مستعد محدودیت حرکتی است علت محدودیت حرکتی و خشکی مفصل پس از شکستگی , آسیب دیدگی عضلات اطراف و چسبندگی عضلات اطراف شکستگی و ایجاد بافت اسکار در درون توده عضلانی است .

تب :

گاهی ممکن است پس از شکستگی پا علاوه بر درد شدید , تورم و قرمزی و محدودیت در حرکت پا دچار تب نیز شود علت تب عفونت در ناحیه شکستگی است .

علاوه بر موارد فوق فرد ممکن است در موارد شدید تر علایمی مانند , سوزن سوزن شدن در محل آسیب دیده  , خونریزی در شکستگی باز , سرگیجه , غش , حالت تهوع و استفراغ را نیز داشته باشد .

آشنایی با انواع شکستگی پا

شکستگی بسته :

در این نوع استخوان شکسته اما پوست سالم است و مانع از ورود باکتری به بدن می شود , در این نوع ممکن است علاوه بر درد , تورم و کبودی در ناحیه آسیب دیده زاویه غیر معمول دیده شود .

شکستگی مرکب :

در این نوع شکستگی پا استخوان شکسته و پوست هم آسیب می بیند و می تواند موجب عفونت و مشکلات دیگر شود , از مهم ترین علایم این نوع شکستگی این است که استخون از پوست بیرون می زند .

شکستگی جا به جایی استخوان :

 در شکستگی جا به جایی استخوان ها جابه جا می شوند و باید برای درمان باید جا بیفتند .

شکستگی جزئی :

 در شکستگی جزئی بخشی از استخوان ترک می خورد اما دیگر بخش ها سالم می مانند .

شکستگی مویی :

شایع ترین علایم ای نوع درد است و در این نوع استخوان به صورت مویی ترک خورده و ممکن است به صورت طولانی امتداد یابد .

شکستگی کامل :

شکستگی کامل زمانی رخ می دهد که استخوان به دو قسمت جدا تقسیم شود .

درمان قطعی پای کلاب فوت با جراحی

تشخیص شکستگی پا

  • معاینه محل آسیب دیده
  • استفاده از تصویر برداری اشعه ایکس
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن

درمان شکستگی استخوان پا

گچ گرفتن پا :

یکی از شایع ترین روش ها برای درمان شکستگی گچ گرفتن پا است , در این روش پا با استفاده از بانداژ یا پانسمان پوشانده شده و گچ اطرف پا قرار میگیرد تا استخوان ثابت شود و تا زمانی که بهبودی حاصل شود اندام را در حالت مورد نظر حفظ می کند .

دارو :

برای کنترل درد و کاهش التهاب استفاده از دارو می تواند مؤثر باشد برای کاهش درد ممکن است پزشک استامینوفن , ایبوپروفن , ناپروکسن , مورفین , پاراستامول و.. را تجویز کند همچنین برای تقویت استخوان ها مکمل های کلسیم و ویتامین دی و برای عدم تشکیل لخته در ناحیه شکستگی آنتی کو آگولانت ها مؤثر هستند , آمپول سینوپار نیز با تحریک استخوان موجب تراکم استخوان می شود .

فیزیوتراپی شگستگی استخوان پا :

فیزیوتراپی شکستگی استخوان می تواند به فرد کمک کند که پس از شکستگی مجدد محدوده طبیعی حرکت , قدرت و تحرک عملکردی را به دست آورد , فیزیوتراپی پس از شکستگی می تواند باعث بازگشت سریع به عملکرد کامل صحیح استخوان شکسته و نتیجه بهتر بر توانبخشی عضو آسیب دیده باشد .

جراحی شکستگی پا :

جراحی شکستگی با هدف ترمیم و جااندازی استخوان شکسته و آسیب دیده انجام می شود اینکه کدامیک از روش های درمانی برای بهبود استخوان شکسته انجام می شود به شدت شکستگی و ناحیه درگیر شده بستگی دارد برخی از این روش ها شامل فیکساتور داخلی , پلاک ها , پیچ , پین گذاری و فیکساتورهای خارجی است .

عوارض شکستگی استخوان پا

  • آرتروز
  • عفونت استخوان
  • آسیب های عصبی در رگ های خونی

پیشگیری از شکستگی پا

  • استفاده از رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین دی
  • محدود کردن مصرف نمک
  • رعایت مراقبت های لازم در حین ورزش
  • داشتن وزنی متناسب
  • انجام منظم روزانه ورزش
  • استفاده از پادری جلوی سرویس بهداشتی و حمام برای جلوگیری از لیز خوردن
هزینه عمل افزایش قد با اسلایدینگ چقدره  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *