مقالات پزشکی

علت آب آوردن زانو چیست ؟

علت آب آوردن زانو چیست ؟
علت آب آوردن زانو چیست ؟

علت آب آوردن زانو چیست ؟

در رابطه با آب آوردن زانو یا افیوژن (Effusion ) باید گفت به طور معمول در مفصل زانو مقداری مایع روان کننده و لیز وجود دارد میزان کم این مایع طبیعی بوده و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند اما پس از آسیب و التهاب زانو متورم شده و دردناک می شود علت آب آوردن زانو دلایل مختلف آرتروز , روماتیسم مفصلی , نقرس و.. می تواند باشد افردادی که اضافه وزن دارند افرادی که کارهای سنگین و باغ بان ها و افرادی که کارهای سنگین می کنند بیشتر در معرض آب آوردگی زانو می باشند . تیم جراحی بهار طب کاران با خدمات جراحی  تعویض مفصل زانو و مفصل لگن در خدمت شماست . برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید و یا همراه ما باشید با :

  • آب آوردن زانو چیست ؟
  • علت آب آوردن زانو چیست ؟
  • تشخیص آب آوردن زانو
  • آیا آب آوردن زانو خطرناک است ؟
  • روش های درمانی آب آوردگی زانو

هزینه عمل تعویض مفصل زانو چقدر است  ؟

آب آوردن زانو چیست ؟

آب آوردن زانو حالتی بوده که مایعات اضافی اطراف مفصل زانو جمع می شود , این مشکل از عارضه های شایع ناشی از عفونت , آرتروز و آسیب دیدگی زانو است هنگامی که زانو آب می آورد ممکن است که خون , چرک و دیگر مایعات اطراف زانو جمع شده و موجب متورم شدن زانو شوند .

علت آب آوردن زانو چیست ؟

عفونت :

عفونت های ایجاد شده از بیماری هایی مانند سل , گونوره و بروسلوز که موجب التهاب و تورم می شوند از جمله علت آوردن زانو است .

بورسیت زانو :

بورسیت زانو اختلالی است که با التهاب کیسه های مملو از مایع اطراف مفصل زانو همراه است و موجب کاهش اصطکاک و افزایش فشار در ناحیه مابین استخوان و تاندون , ماهیچه ها و پوست اطراف مفصل می شود که در نهایت موجب درد و محدود شدن دامنه حرکتی می شود .

آرتریت پسوریاتیک :

آرتریت پسوریاتیک یا ورم مفاصل پسوریاتیک التهاب مفاصل در ارتباط با بیماریهای پوستی و ناخنی پسوریازیس می باشد در این بیماری هر یک از مفاصل بدن ممکن است درگیر شوند اما بیشتر مفاصل انگشتان , مهره های کمری و گردنی مبتلا می شوند این بیماری نیز خشکی , درد و تورم همراه داردکه ممکن است موجب بروز ورم زانو شود .

آیا مفصل شارکو قابل درمان است ؟

آرتروز :

از شایع ترین علت آب آوردن زانو آتروز است در این عارضه غضروف مفصلی از بین می رود از بین رفتن غضروف مفصلی می تواند در سمت داخل زانو , خارج زانو یا زیر کشکک اتفاق بی افتد این عارضه در هر قسمت اتفاق بی افتد با درد همراه است آرتروز با گذشت زمان موجب التهاب و تورم و در نتیجه آب آوردن زانو می شود .

روماتیسم مفصلی :

روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی بوده که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خودی بدن حمله می کندطی روماتیسم مفصل زانو بدن بر ضد غشا پوشاننده سطح مفصل که سینوویوم نام دارد آنتی بادی تولید می کند به همین دلیل به مرور زمان این التهاب موجب آسیب دیدگی مفصل زانو و ساییدگی در استخوان می شود منشأ این بیماری ناشناخته است و شاخص ترین ویژگی آن آرتروز التهابی بوده که می تواند موجب آب آوردن زانو شود .

نقرس :

نقرس شکل دردناکی از آرتروز استکه توسط کریستال های اسید اوریک که در داخل و اطراف مفاصل ایجاد می شود به وجود می آید نقرس شایع ترین نوع آرتروز التهابی بوده که در مردان شایع تر و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود .این بیماری در اثر تجمع اسید اوریک در بدن ایجاد می شود تجمع این ماده در بدن و رسوب کریستال های اسید اوریک موجب در مفاصل و آب آوردن زانو می شود .

تشخیص آب آوردن زانو

  • اولتراسوند
  • اشعه ایکس
  • MRI
  • آزمایش خون
  • آزمایش مایع مفصلی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است ؟

بله هر نوع تورم و ترومای زانو نشان دهنده آسیب جدی در زانو بوده که باید سریعا درمان شود پس از جمع شدن آب در زانو باید سریعا به پزشک متخصص و ارتوپد زانو مراجعه نمود تا آسیب زانو زود درمان شود .

روش های درمانی آب آوردگی زانو

درمان سنتی آب آوردن زانو :

استفاده از زالو یکی از روش های درمانی آب آوردگی زانو است این روش باید تحت نظر پزشک صورت گیرد 4 تا 7 عدد زالو روی زانوی شما قرار میگرداین زالوها مایعات جمع شده در زانورا می مکند و به کاهش التهاب کمک می کنندپس از انجام جلسات درد کاهش می یابد .زنجبیل نیز دارای خواص ضد عفونی بوده که به کاهش درد و تورم زانو کمک می کند گردش خون را بهبود می بخشد تا ناحیه آسیب دیده را گرم کند می توانید دمنوش آن را استفاده کنید یا خمیر زنجبیل را روی زانو قرار دهید .

درمان دارویی آب آوردن زانو :

با قرص و پماد شاید بتوان درد زانو پس از تورم و التهاب را کاهش داد قرص هایی مانند استامینوفن و ناپروکسن , آنتی بیوتیک ها و کورتیکواستروئیدها برای کاهش درد زانو خوب هستند ,آنتی بیوتیک برای درمان عفونت و مسکن برای کاهش دردو التهاب کاربرد دارند , کورتیکواستروئید ها داروی ضد التهاب قوی بوده که به شکل قرص یا تزریق استفاده می شود , به علاوه می توان از پماد های موضعی مانند Joint Pain Ointment یا پیروکسیکام برای کاهش درد زانو استفاده نمود .

تخلیه آب زانو :

آرتروسنتز یا کشیدن آب مفصل یک روش جراحی جزئی بوده که طی آن مایع اضافی در مفصل با یک سوزن و سرنگ استریل تخلیه می شود این روش در مطب پزشک برای تسکین بیماران مبتلا به تورم , التهاب و درد در هر مفصلی که تجمع بیش از حد مایع ( افیوژن ) وجود دارد انجام می شود .

عمل تعویض مفصل لگن چگونه است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *