مقالات پزشکی

علت درد زانو هنگام بلند شدن چیست ؟

علت درد زانو هنگام بلند شدن
علت درد زانو هنگام بلند شدن

علت درد زانو موقع بلند شدن چیست ؟

 زانو درد یک مشکل شایع بین افراد جامعه بوده که می تواند هر فردی را در هر سنی درگیر کند , این درد می تواند ناشی از آسیب دیدگی هایی مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف و یا حتی آرتروز , نقرس و یا عفونت باشد و یا حتی این درد می تواند هنگام فعالیت های روزمره به خصوص هنگام بلند شدن خود را نشان دهد , اما در این شرایط علت درد زانو موقع بلند شدن چیست ؟ و چگونه می توان این مشکل رفع نمود . تیم جراحی بهار طب کاران شما را به مشاوره رایگان با متخصص ارتوپد دعوت میکند . دیدگاه خود را بگذارید و از متخصص ما پاسخ  بگیرید  و یا همراه ما باشید با بررسی :

  • 7 مورد از مهمترین علت درد زانو موقع بلند شدن که باید بدانید
  • درمان درد زانو هنگام بلند شدن
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟
  • متوقف کردن درد زانو موقع بلند شدن

7 مورد از مهمترین علت درد زانو موقع بلند شدن که باید بدانید

نشستن های طولانی مدت :

از جمله علت درد زانو موقع بلند شدن , نشستن های طولانی مدت است که باعث سفت شدن عضلات چهار سر ران می شود و باعث می شود که فرد هنگام بلند شدن احساس ناراحتی داشته باشد , نشستن های طولانی مدت و بیش از 2 تا 3 ساعت در روز برای بدن مضر است و باعث تشدید زانو درد هنگام بلند شدن و نشستن می شود در صورتی که به ناچار مجبور به نشستن به مدت طولانی هستید هر نیم ساعت یا نهایتا یکساعت حرکات کششی انجام دهید تا عضلات شما ضعیف نشود .

حالت بد نشستن :

اگر فرد در حالت نادرست بنشیند نیز باعث می شود تا موقع بلند شدن احساس درد داشته باشد مانند هنگامی که پاها را روی هم می اندازید یا وقتی آنها را زیر تنه خم می کنید باعث فشار آوردن به کاسه زانو و ایجاد ناراحتی می شود .

درمان درد زانو عفونی به سبک اوزون تراپی

آرتریت زانو :

یکی از رایج ترین علت درد زانو موقع بلند شدن , آرتریت زانو است , آرتریت زانو یک بیماری مزمن بوده که می تواند مفاصل بدن به خصوص مفصل زانو را تحت تأثیر قرار دهد در آرتریت روماتوئید ؛ غشای سینوویال پوشاننده مفصل زانو متورم شده و به درد و سفتی در زانو منجر می شود , این عارضه می تواند هنگام برخاستن باعث ناراحتی زانو شود همچنین ممکن است چرخاندن پاها یا خم کردن زانوها برای فرد نیز دشوار باشد.

درد پاتلوفمورال ( PFP ) :

سندروم درد پاتلوفمورال یک اصلاح پزشکی برای دردی است که در پشت کاسه زانو احساس می شود جایی که استخوان کشکک با استخوان ران مفصل می شود این درد به دلیل فشار بیش از حد مفصل است و عموما ناراحتی زانو را هنگام چمباتمه زدن , بلند شدن و بالارفتن از پله بیشتر می کند .

تاندونیت :

تاندونیت کشکک یک مشکل رایج بوده که موجب درد زیر زانو می شود , تاندون کشکک درست در زیر کاسه زانو قرار میگیرد و ماهیچه های چهارگانه را به استخوان ساق پا متصل می کند , فشار مکرر باعث تحریک , التهاب و دژراسیون در تاندون کشکک می شود به علاوه شایع ترین علت تاندونیت کشکک ورزش هایی مانند پریدن و لگ زدن مکرر است , تاندونیت باعث تحریک و التهاب یک یا چند تاندون می شود و علایم آن شامل درد جلو زانو هنگام بلند شدن , بالارفتن از پله و راه رفتن روی سطح شیب دار است .

بورسیت :

بورسیت زانو التهاب بورس های بین تاندون ها یا التهاب کیسه های مملو از مایع اطراف مفصل زانو است  که باعث افزایش فشار در ناحیه بین استخوان و تاندون , ماهیچه ها و پوست اطراف مفصل می شود و در نهایت باعث بروز درد و محدودیت دامنه حرکتی می شود , زانو زدن های زیاد و افرادی که در کار خود مجبور به خم و راست کردن بیش از حد زانوی خود هستند از جمله , فشار آوردن زیاد به زانو , استفاده بیش از حد از مفصل , آرتروز و عفونت باکتریایی در بورسا از جمله علت بورسیت زانو است ,در صورت فشار بیش از حد بورسیت های زانو ملتهب شده و باعث سفت شدن زانو می شود بورسیت می تواند از جمله علت درد در زانو هنگام بلند شدن باشد .

درمان قطعی مشکل خونرسانی زانو به روش prp

آرترو فیبروز :

هنگامی که بافت اسکار در اطراف مفصل زانو به دلیل جراحی یا آسیب در زانو تجمع نماید آرتروفیبروز رخ می دهد , این عارضه مقدار قابل توجهی از دامنه حرکتی را محدود می کند و باعث درد و ناراحتی هنگام نشستن و بلند شدن می شود .

درمان درد زانو هنگام بلند شدن

راه کارهای درمانی برای درد زانو هنگان بلند شدن و برخاستن به نوع بیماری , شدت بیماری و سن بیمار بستگی داردو این روش ها شامل موارد زیر است .

  • کاهش وزن
  • مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • سرما و گرما درمانی
  • استفاده از رژیم غذایی ضد التهابی مانند زردچوبه , آبلیمو , آنتی اکسیدان ها , اسیدهای چرب و امگا3 که به کاهش التهاب کمک می کنند .
  • ورزش هایی مانند شنا و یوگا برای افزایش دامنه حرکتی
  • تمرینات فیزیوتراپی
  • جراحی ( اگر علایم زمینه ای مانند آرتروز باشد نیاز به تعویض مفصل است )

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورتی که درد زانو هنگام بلند شدن و نشستن خفیف باشد می توان به درمان های خانگی آن را مدیریت کرد اما در مواردی مانند , درد شدید زانو که راه رفتن را مختل می کند , شنیده شدن صدای تق تق یا قفل شدن زانو به مدت کوتاه , ناتوانی در حرکت زانو ونیز در صورت گرم شدن , متورم شدن و قرمز شدن زانو باید به پزشک مراجعه کرد .

 

متوقف کردن درد زانو موقع بلند شدن

با تغییرات کوچک می توان موقع بلند شدن , درد زانو را تا حدی کاهش داد به عنوان مثال هنگام بلند شدن به لبه جلویی صندلی رفته زانو را خم کتید تا پاها به زیرتان برسد به جلو خم شوید و مرکز ثقل خود را روی پاها آورده و پایین بدن باید به طور طبیعی شروع به بالارفتن از سر به سمت جلو کند حال زانو را صاف نموده و باسن را به سمت جلو فشار دهید تا به کمک عضلات قوی لگن از حالت نشسته بلند شوید .

جلوگیری از سابیده شدن زانو با تزریق ژل هیالورونیک اسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *