مقالات پزشکی

نقش اسکلت در بدن انسان

نقش اسکلت در بدن انسان
نقش اسکلت در بدن انسان

نقش اسکلت در بدن انسان

مجموعه استخوان های درونی بدن اسکلت نام دارد تعداد استخوان های اسکلت عددی مشخص نیست به عنوان مثال در بدو تولد در بدن 300 استخوان وجود دارد که دراین دوران بسیاری از آن ها در حد و مرحله غضروف هستندبا رشد کودک بسیاری از استخوان ها به هم متصل می شود در بدن انسان بزرگسال 206 استخوان وجود دارد هر چند که در برخی افراد استخوان های کوچکی وجود دارند به همین دلیل تعداد استخوان بدن ثابت نیست آیا می دانید نقش اسکلت در بدن انسان چیست ؟ تیم جراحی بهار طب کاران در خصوص جراحی افزایش قد و ناهنجاری های رشد در خدمت شماست . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با  :

  • معرفی اسکلت بدن و تعداد استخوان ها
  • نقش اسکلت در بدن انسان چیست ؟

هزینه جراحی رشد قد

معرفی اسکلت بدن انسان و تعداد استخوان ها

اسکلت محوری شامل قفسه سینه  و سر , ستون مهره ها , شامل 80 استخوان می باشد .استخوان ضمیمه ای نیز شامل بازوها , پاها از قبیل کمربند شانه ای و لگن  شامل 126 استخوان بوده که مجموعه تعداد استخوان ها را به 206 استخوان می رساند .

استخوان های سر :

استخوان های سر از نوع استخوان های پهن بوده , و اسکلت سر شامل دو بخش جمجمه و صورت می باشدجمجمه نغز را در خود جای داده و تعداد استخوان های آن 8 قطعه می باشد استخوان های صورت 14 قطعه هستندو از این تعداد 13 قطعه بی حرکت بوده و به جمجمه چسبیده اند و یک قطعه یعنی آرواره پایین متحرک است ,

استخوان تنه :

استخوان های تنه به سه قسمت بخش ستون مهر ها , دنده ها و جناق سینه تقسیم می شودستون مهر ها از 26 قطعه استخوانبه نام مره تشکیل شدهکه از انطباق این سوراخ ها لوله درازی ایجاد می شود که نخاع در میان آن جای گرفته است .

ستون مهره ها :

مهره های ستون مهره ها به 5 قسمت تقسیم شده که شامل مهره های گردن 7 قطعه , مهره های پشت 12 قطعه , مهره های کمر 5 قطعه , استخوان یکپارچه خاجی که از اتصال 5 مهره جنینی ایجاد شده است و استخوان یکپارچه دنبالچه که از اتصال 4 یا 5 مهره جنینی ایجاد شده است .

استخوان دنده :

 دنده ها 12 جف کمان استخوانی بودهکه از عقب زایده پهلویی مهره های پشت و از جلو توسط غضروف به جناق اتصال می یابند , جناق استخوان پهنی در جلو سینه است .

عمل جراحی کلاب فوت

استخوان دست و پاها :

دست و پا ها هر کدام توسط استخوانی به تنه وصل می شوند به استخوان رابط دست به تنه شانه و به استخوان رابط پا به تنه نیم لگن گفته می شوددست ها در مجموع 64 قطعهو پاها 62 قطعه استخوان دارند

نقش اسکلت در بدن انسان چیست ؟

در رابطه با نقش اسکلت در بدن انسان باید گفت که به طور کلی اسکلت انسان 6 وظیفه اصلی را به عهده دارد

محافظت از بدن :

مهم ترین نقش اسکلت در بدن انسان محافظت از اندام های حیاتی داخلی بدن در برابر آسیب یا ضربات وارده است به عنوان مثال استخوان جمجمه ممانعت از وارد شدن آسیب به مغز در اثر ضربات و حرکات شدید می باشد .

پشتیبانی :

اسکلت بدن انسان چهارچوبی برای پشتیبانی از همه اندام های داخلی و عضلات بدن بوده  شکل ان را حفظ می کند ، رباط ها و عضلات همراه , کف ساختمان لگن را ایجاد می کنند بدون شک اگر دنده ها , غضروف ها و عضلات بین دنده ای وجود نداشته باشد ریه ها فرو می ریزند و یا اینکه به راحتی با کوچکترین ضربه به آنها آسیب وارد می شود.

حرکت :

مفاصلی که استخوان ها را به هم وصل کرده اند امکان حرکت را میسر می کنند ؛ برخی از این مفاصل در مقایسه با بقیه دامنه حرکت بیشتری دارند به عنوان مثال مفصل هایی از نوع گوی و کاسه در مقایسه با مفصل محوری گردن دامنه حرکتی بیشتری دارندتوسط عضلات اسکلتی حرکت میسر می شود که در قسمت های مختلف به استخوان ها متصل می شوند ؛ استخوان ها , عضلات و مفاصل مکانیک اصلی حرکت را فرآهم می کنند ؛ ارتباط میان عضلات , استخوان و کنترل حرکت توسط سیستم عصبی صورت میگیرد .

خونسازی و تولید سلول های خونی :

وظیفه اسکلت بدن تنها به محافظت و پشتیبانی از اندام های درون و حرکت مفصل ها محدود نمی شود ؛ از دیگر وظایف اسکلت تولید سلول های خونی اعم از گلبول های سفید , پلاکت ها و… است در کودکان خونسازی  در مغز استخوان ران و استخوان درشت نی رخ می دهد اما در بزرگسال عمل خونسازی در لگن , جمجمه , مهره ها و جناق صورت میگیرد .

ذخیره مواد معدنی :

استخوان ها به عنوان ذخایر مواد معدنی مهم برای بدن عمل می کنند مهم ترین این مواد معدنی کلسیم و فسفات می باشند .

تنظیم نمودن غدد درون ریز :

هورمونی به نام استئوکلسین توسط سلول های استخوانی آزاد می شود که در تنظیم نمودن گلوکز یا همان قند خون و رسوب چربی تأثیر گذار است همچنین این هورمون علاوه بر افزایش میزان سلول های تولید کننده انسولین و کاهش ذخایر چربی میزان ترشح و حساسیت به انسولین را نیز افزایش می دهد .

پای  ایکس یا ضربدری چیست ؟

2 نظر در “نقش اسکلت در بدن انسان

  1. ...... گفت:

    متنش کوتاه بود به همین دلیل بد بود

  2. صدیقه شایسته گفت:

    دو نقش برای اسکلت بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *