مقالات پزشکی

همه چیز درباره سرطان استخوان لگن

سرطان استخوان لگن
سرطان استخوان لگن

همه چیز درباره سرطان استخوان لگن

سرطان استخوان نوعی سرطان است که از سلول های استخوانی شکل میگیرد , در این نوع سرطان سلول های سرطانی به صورت ناقص و ناهنجار در استخوان ظاهر می شود , سرطان لگن از انواع سرطان استخوان است که در ناحیه لگن ایجاد می شود و مهمترین علایم آن درد است درمان این بیماری نیز شامل روش های مختلفی است در ادامه به همه چیز درباره سرطان استخوان لگن اعم از علایم , علت , نحوه تشخیص , انواع و راه کارهای درمانی آن می پردازیم .  تیم جراحی بهار طب کاران در خصوص تعویض مفصل لگن مشاوره میدهد . برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید  و یا همراه ما باشید با ادامه مطلب

همه چیز درباره سرطان استخوان لگن

سرطان استخوان لگن چیست و چه علایمی دارد ؟

در ابتدای این مقاله با عنوان همه چیز درباره سرطان استخوان لگن می توان گفت که این عارضه نوع اولیه و ثانویه دارد نوع اولیه خیلی شایع نبوده و بافت استخوانی اعم از استخوان های بلند , بازو , پاها و لگن را درگیر می کند اما نوع ثانویه شایع تر است و بیشتر توده های سرطانی از این نوع بوده  و سرطان از دیگر قسمت های بدن به استخوان سرایت می کند , سرطان لگن می تواند هم در کودکان و هم بزرگسالان دیده شود .

 علایم سرطان استخوان لگن شامل :

  • درد در ناحیه استخوان
  • احساس توده قابل لمس در استخوان
  • استخوان ضعیف که زود می شکند .
  • کاهش وزن
  • تب و عرق شبانه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تغییر در وضعیت اجابت مزاج

علت سرطان لگن چیست ؟

در این بخش با عنوان , همه چیر درباره سرطان استخوان لگن , به علت این عارضه می پردازیم , هنوز علت اصلی سرطانی شدن بعضی از سلول ها کشف نشده است اما در ابتلا به انواع مختلف سرطان به خصوص سرطان استخوان لگن ژنتیک و سابقه خانوادگی بیشترین تأثیر را دارند از دیگر دلایل این عارضه می توان موارد زیر را نام برد .

  • قرار گرفتن در معرض اشعه و پرتوهای ایکس
  • پیوند سلول های بنیادی ( زیرا سلول های جدید سازوکار متفاوتی داشته و احتمال تغییر وضعیت آنها وجود دارد )
  • وجود تومور در قسمت های دیگر بدن
  • بیماری های مادرزادی مانند نقص ایمنی مادرزادی یا دیگر بیماری های خود ایمنی

اما عواملی احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد مانند سابقه استفاده از داروهای خاص از قبیل شیمی درمانی و پرتودرمانی  و نیز ابتلا به تومورهای خوش خیم و کوچک است .

افزایش طبیعی قد با جراحی الیزاروف

معرفی شایع ترین انواع سرطان استخوان لگن

استئوسارکوم :

این نوع سرطان استخوان لگن نادر و بدخیم بوده و در بافت استخوان لگن به سرعت رشد می کند.

کندروسارکوم :

این نوع خوش خیم است و بافت غضروفی استخوان لگن را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولا علامتی ندارد , علت آن نیز جهش ژنتیکی دی ان ای ناشی از فاکتورهای ژنتیکی است که با بیشتر شدن سن احتمال ابتلا به آن نیز افزایش پیدا می کند .

مولتیپل میلوم  :

در این بیماری به دلیل سرطانی شدن پلاسما سلول های مغز استخوان تشکیل می شود و وظیفه پلاسما سلول ها دفاع از بدن از طریق تولید آنتی بادی است .

نحوه تشخیص سرطان لگن

  • اشعه x
  • سی تی اسکنMRI
  • PET
  • اسکن استخوان

روش های درمانی سرطان استخوان لگن

پرتودرمانی :

در پرتودرمانی از پرتوهای ذرات پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود در اکثر سرطان استخوان سلول های سرطانی به راحتی توسط اشعه از بین نمی روند بنابرین به دوزهای بالایی از اشعه نیاز است این امر می تواند به بافت های سالم مجاور نیز آسیب برساند درمان اصلی تومورهای استخوانی شامل جراحی است و به عنوان درمان اصلی از پرتودرمانی استفاده نمی شود .

شیمی درمانی :

شیمی درمانی یکی از روش های درمان سرطان بوده که با استفاده از یک یا چند داروی شیمیایی درمانی انجام می شود شیمی درمانی با استفاده از ترکیبی از داروها یا با هدف افزایش عمر بیمار مانع از گسترش سرطان به عنوان یک درمان تسکینی انجام می شود .

بهترین درمان مفصل شارکوت چیست ؟

سرمادرمانی :

در سرما درمانی سلول های سرطانی با استفاده از نیتروژن مایع منجمد شده و از بین می روند .

درمان های دارویی :

با روش های دارویی می توان از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرد ع این داروها شامل داروهای ضدالتهاب  که باعث کاهش درد و التهاب شده , بیس فسفونات ها که از ساختار استخوان محافظت و در از بین رفتن آن جلوگیری می کند همچنین داروهای سیتوتوکسیک رشد سلول های استخوان یار متوقف می کند .

جراحی :

هدف از جراحی  در سرطان استخوان لگن , برداشتن کل تومور استخوانی است , جراحی شامل تکنیک های خاصی برای برداشتن تومورهای سرطانی همراه با بخشی ز بافت سالم که آن را احاطه کرده می باشد , جراحی استخوان از دست رفته را با مقداری استخوان از ناحیه دیگر بدن یا با فلز و یا پلاستیک سخت جایگزین می کنند , در سرطان هایی که در نقطه پیچیده ای از لگن قرار دارند ممکن است در جراحی قسمتی یا تمام اندام برداشته شود .

آیا سرطان لگن کشنده است ؟

سرطان لگن خوشبختانه در مراحل اولیه کاملا قابل درمان است و کشنده نیست , زیرا نوع تومور سرطانی در همه بیماران یکسان نیست درمواردی برخی از تومورها در دسته سلول های سرطانی قرار نمیگیرند سرطان لگن بیشتر در اثر متاستاز  دیگر سرطان ها ایجاد می شود از این نوع میزان کشندگی این سرطان به نوع و مرحله رشد تومور بستگی داردو حدود 65 درصد از مبتلایان به سرطان لگن درمان قطعی می شوند .

عمل بازسازی انگشت قطع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *