مقالات پزشکی

علت مو برداشتن استخوان چیست ؟

علت مو برداشتن استخوان چیست ؟
علت مو برداشتن استخوان چیست ؟

موبرداشتن استخوان چیست ؟

گاهی اوقات آسیب های رایج در ورزش , تصادفات , پوکی استخوان و… موجب مشکلاتی می شوند ؛ از جمله این مشکلات شکستگی استخوان و یا ترک برداشتن آن است ؛ اگر نام مو برداشتن یا ترک برداشتن استخوان را شنیده باشید  , احتمالا برایتان سوال پیش آمده که آیا مو برداشتن استخوان همان شکستگی است ؟ ترک استخوان چه علایمی دارد و چگونه درمان می شود ؟  تیم جراحی بهار طب کاران با خدمات جراحی رشد قد ، درمان شکستگی های ناشی از تصادف ، درمان و رشد ناهنجاری های رشد و… کلیه خدمات ارتوپدی در خدمت شماست  . برای مشاوره با متخصص ارتوپد در تهرانسر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • مو برداشتن استخوان و علایم آن
  • نحوه تشخیص مو برداشتن استخوان
  • عوارض درمان نشدن ترک استخوان
  • تفاوت شکستگی استخوان با ترک برداشتن
  • نحوه درمان ترک استخوان
  • چگونه ار ترک برداشتن استخوان جلوگیری کنیم ؟
  • گروه های پر خطربرای ایجاد ترک استخوان

موبرداشتن استخوان و علایم آن

مو برداشتن استخوان یا ترک استخوان نوعی شکستگی ناقص بوده که بنا به دلایلی مانند فشار زیاد یا ناگهانی در استخوان ایجاد می شود این ترک کوچک را شکستگی مویی می دانند مهم ترین نشانه این نوع ترک احساس درد و محدودیت حرکت در ناحیه آسیب دیده است از دیگر علایم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد .

  • ایجاد تورم در محل آسیب دیده
  • تغییر رنگ و کبودی
  • بی حسی
  • درد ضربان دار
  • خونریزی
  • درد پس از ضربه زدن و کاهش درد هنگام استراحت

عمل درمان کوتاهی پا با الیزاروف در تهران

نحوه تشخیص مو برداشتن استخوان

پزشک قسمت آسیب دیده را معاینه می کند ممکن است که وی نوعی رنگ را به شریان ها تزریق کرده و اسکن انجام دهد بدین طریق آسیب وارد شده به رگ های خونی مشخص می شود همچنین برای بررسی صدمه به رگ های خونی و آسیب دیدگی حرکتی از اشعه ایکس کمک گرفته می شود ؛ درصورتی که میزان شکستگی بسیار کوچک باشد به کمک ام آر آی جزئیات بیشتری مشخص می شود به کمک ام آر آی ناحیه بافت نرم اطراف عضلات و آسیب دیدگی تاندون ها و عضلات مشخص می شود , پزشک با استفاده از سی تی اسکن نیز تصاویر دقیقی از بخش های عمودی و افقی محل آسیب دیده مشاهده می کند و اگر پزشک شک کند که عصب ها آسیب دیده اند , مطالعات هدایت عصبی مورد استفاده قرار میگیرد .

عوارض درمان نشدن ترک استخوان

بهتر است در صورت آسیب به استخوان و مشکوک بودن به شکستگی و مو برداشتن استخوان در اسرع وقت به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید و اقدامان مناسب درمانی صورت گیرد تا از بروز عوارضی چون بد جوش خوردن , جوش نخوردن و.. اجتناب شود در صورت عدم درمان به موقع ممکن است موجب ایجاد ناراحتی و مشکلات شود .

تفاوت شکستگی استخوان با ترک برداشتن

اگر استخوان دچار ترک شده باشد نیازی به درمان های طولانی مدت نیست و با کمک روش های اولیه درمان کاملا بهبود می یابد اما اگر دچار شکستگی شده باشد باید اقدامات درمانی کامل تری صورت گیرد .

نحوه درمان ترک استخوان

تهیه ضماد حنا با روغن گل یا روغن زیتون در ترمیم و بهبود شکستگی استخوان مؤثر است , همچنین ترمیم شکستگی استخوان با مالیدن ضمادی از زرده تخم مرغ محلی به علاوه سندروس و نیز سقز ( شیره تنه درخت پسته کوهی ) بسیار مفید واقع می شود ؛ همچنین بهتر است که بار تحمل وزن استخوان را کاهش دهید تا به روند درمان سرعت ببخشید در صورتی که استخوان پا دچار ترک شده با صلاحدید پزشک می توانید از گچ گرفتگی , بریس مخصوص راه رفتن یا عصا کمک گرفته و اندام آسیب دیده را از فعالیت دور نگه دارید ؛ برای کاهش تورم ممکن است پزشک کمپرس سرد را توصیه کند که هر 15 ساعت یک ربع در محل آسیب دیده استفاده کنید ؛ هنگامی که استخوان از ترک های کوچکش بهبود یابد فرد می تواند به تدریج فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید در صورت غیر قابل بودن تحمل درد استفاده از مسکن پیشنهاد می شود شکستگی های مویی اکثرا نیاز به جراحی نداشته و با دو هفته استراحت بهبود می یابند .

چگونه از ترک برداشتن استخوان جلوگیری کنیم ؟

  • برنامه های ورزشی را به آرامی شروع کنید .
  • کفش های مناسب فعالیت را انتخاب کنید در صورتی که کف پای صاف دارید از کفی های قوس کفش استفاده کنید .
  • در برنامه های ورزشی از فشار مکرر بر قسمت خاصی از بدن جلوگیری کنید .
  • برای حفظ استحکام استخوان ها از رژیم غذایی حاوی کلسیم , ویتامین دی و دیگر مواد مغذی استفاده کنید.

گروه های پر خطر برای ایجاد ترک استخوان

برخی ورزشکاران اعم از بسکتبالیست ها , بازیکنان هاکی , تنیس بازان , فوتبالیست ها و شرکت کنندگان در ورزش های دو میدانی برای ایجاد ترک استخوان در معرض خطر هستند همچنین افرادی که کف پای صاف یا قوس بلند دارند افرادی مبتلا به پوکی استخوان , افرادی که قبلا دچار شکستگی شده اند و یا آندسته از افرادی که کمبود رژیم غذایی دارند در معرض ایجاد ترک استخوان هستند .

هزینه عمل افزایش قد چقدره  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *