مقالات پزشکی

آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل چیست ؟

آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل چیست ؟
آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل چیست ؟

آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل چیست ؟

مفصل یکی از حساس ترین عضو بدن است که باعث می شود دو یا چند استخوان در بدن پیوند داده شود نبود مفصل در بدن موجب ناتوانی ما در تحرک و جابه جایی می شود بنابراین مفصل یکی از مهم ترین تکیه گاه برای اسکلت بدن است اما مفصل نیز ممکن است بنا به دلایلی اعم از آرتروز و.. دچار ساییدگی , فرسایش و آسیب شدید بیند و روش های درمانی اعم از داروها , استفاده از بریس و یا تزریق درون مفصل تأثیری نداشته باشد نیاز به ترمیم یا تعویض مفصل آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل یکی از روش های نوین و مؤثر در درمان آسیب دیدگی مفصل است ایمپلنت های امروزی حدود 20 سال دوام دارد . تیم جراحی بهار طب کاران در خصوص جراحی و تعویض مفصل زانو مشاوره میدهد . برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل چیست ؟
  • آرتروپلاستی مناسب چه کسانی است ؟
  • انواع روش آرتروپلاستی
  • مراقبت های پس از آرتروپلاستی
  • فواید وعوارض آرتروپلاستی

آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل چیست ؟

آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل از جمله روش های نوین جراحی بوده که در آن مفاصل آسیب دیده ترمیم یا تعویض می شوند در این عمل جراحی مفصل آسیب دیده را برداشته و مفصل مصنوعی را جایگزین آن می کنداین عمل با توجه به شرایط بیمار می تواند در شانه , لگن , زانو , مچ دست یا پا انجام شود و به دو شکل تعویض مفصل یه صورت توتال ( کامل) یا به صورت پارشیال ( ناقص ) انجام شود .

آرتروپلاستی مناسب چه کسانی است ؟

در بسیاری از بیماری ها درمان های غیر جراحی در اولویت هستند اما در صورتی که درد و ناتوانی حرکت با این درمان ها قابل جراحی نباشند بهترین و تنها ترین روش جراحی تعویض مفصل است اینکه آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل چه زمانی پیشنهاد می شود می توان موارد زیر را نام برد .

  • هنگامی که التهاب , درد و تورم با روش های دارویی , تزریقات , برس ها و فیزیوتراپی درمان نشوند .
  • سفتی مفاصل و محدودیت حرکتی به قدری باشد که زندگی فرد را مختل کند .
  • بیماری هایی مانند آرتروز , روماتیسم مفصلی , عفونت داخلی مفصل , انواع سینوویت ها , شکستگی های شدید و… که با درمان های غیر جراحی درمان نشوند .

انواع روش آرتروپلاستی

برداشتن سطوح مفصلی :

در این نوع  جراحی آرتروپلاستی یا همان ترمیم مفصل استخوان های سطح مفصل برداشته می شود این عمل باعث می شود تا فاصله ای که بین دو سطح مفصل ایجاد شود که بدن کم کم بافت آن را با بافت اسکار پر می کند ( بافت اسکار بافتی همبند بوده که بدن در مواجه با آسیب می سازدمانند پوست یا گوشت اضافه که پس از پس از زخم شدن پوست روی آن ایجاد می شود ) این روند باعث می شود تا درد مفصل کم شده و دامنه حرکتی آن نیز بهتر شود اما مفصل را ناپایدار می کند .

درمان پای کلاب فوت با جراحی

باز سازی با جاگذاری :

در این روش پس از برداشتن سطوح مفصلی یک بافت از اطراف مفصل مانند تاندون های اطراف مفصل , عضله یا کپسول مفصلی را در جای خالی که ایجاد شده قرار می دهند این کار باعث می شود تا بین استخوان های مفصل فاصله ای ایجاد شده و آنها بتوانند با درد کمتر در مقابل هم حرکت کنند .

پروتز :

در تعویض مفصل پس از خارج کردن سطح مفصل آن را با قسمت های پلاستیک فشرده  , سرامیکی یا فلزی جایگزین می کنند .

آرتروپلاستی جزئی :

در این جراحی بخشی از مفصل تراشیده می شود و با اجزای مصنوعی جایگزین می شود از این روش زمانی استفاده می شود که بخشی از مفصل آسیب ببیند .

آرتروپلاستی کامل :

در این روش کل مفصل تعویض می شود و زمانی انجام می شود که روش های درمانی غیرجراحی تأثیرگذار نباشند .

مراقبت های پس از آرتروپلاستی

پس از جراحی آرتروپلاستی بیمار به مدت 2 ساعت در ریکاوری می ماند برخی افراد همان روز مرخص شده و برخی دیگر لازم است تا در بیمارستان بمانند در صورتی که عمل در مفصل پا است پس از عمل باید سعی کنید پا و مچ پا را تکان دهید این کار به افزایش جریان خون در ماهیچه کمک می کند , برای ترخیص از بیمارستان بیمار باید توانایی تحمل درد را داشته باشد , برای کاهش درد و التهاب علاوه بر داروهای مسکن ممکن است پزشک استفاده از کمپرس سرد را پیشنهاد کند ,بیمار باید تواند به کمک واکر راه رفتن را آغاز کرده و تنهایی به سرویس بهداشتی برود همچنین یک رژیم غذایی سالم استفاده کند تا مانع از اضافه وزن در وی شود با تعویض صحیح و به موقع پانسمان و مراقبت از زخم و خشک نگه داشتن آن از ایجاد عفونت در این ناحیه جلوگیری شود شرکت در دوره های فیزیوتراپی نیز به افزایش قدرت و ناحیه عضلانی منجر شده همچنین  از انجام فعالیت های سنگین نیز اجتناب شود .

فواید وعوارض آرتروپلاستی

  • کاهش و رفع درد مفصل آسیب دیده
  • بهبود توانایی حرکتی
  • کاهش مشکلات حرکتی

شایع ترین عوارض آرتروپلاستی را می توان عفونت , لخته شدن خون , آسیب به اعصاب حرکت , محدودیت حرکتی و برطرف نشدن درد زانو , تخریب استخوان مجاور مفصل و تغییر طول پا پس از تعویض مفصل برشمرد که با انتخاب پزشک مجرب و با تجربه  و مراقبت های صحیح پس از عمل می توان این عوارض را تا حد قابل قبولی کاهش داد.

هزینه افزایش قد با جراحی چقدره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *