مقالات پزشکی

آرترالژی یا همان درد مفصل چیست ؟

آرترالژی یا همان درد مفصل چیست ؟
آرترالژی یا همان درد مفصل چیست ؟

آرترالژی یا همان درد مفصل چیست ؟

به سطوح استخوانی که در یک نقطه با هم متصل می شوندمفصل می گویند ,گاهی ممکن است که در محل اتصال استخوان ها به هم احساس درد و ناراحتی کنید , آرترالژی یا همان درد مفصل یکی از علامت هایی است که در بسیاری از بیماران روماتوئیدی و ارتوپدی مشاهده می شود این علامت در مرد و زن و همه سنین وجود داشته و ممکن است درهر یک از مفاصل بدن از جمله زانو , لگن , مچ پا , پا , شانه , آرنج و مچس دست یا دست بروز کند و می تواند درمان های مختلفی نیز داشته باشد . افزایش قد با جراحی امکان پذیر است و تیم جراحی بهار طب کاران با 7 روش عمل افزایش قد در خدمت شماست . برای دریافت مشاوره و نوبت معاینه با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • آشنایی با آرترالژی یا همان درد مفصل و علایم و علت آن
  • درمان آرترالژی یا درد مفصل چیست ؟
  • عوامل خطرناک آرترالژی
  • عوارض آرترالژی
  • پلی آرترالژی چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع آرترالژی دارد ؟

آشنایی با آرترالژی یا همان درد مفصل و علایم وعلت آن

آرترالژی یا همان درد مفصل در صورتی که با التهاب همراه باشد به آن آرتریت گفته می شود افرادی زیادی درد مفصل را بیماری روزهای پیری می دانند اما تحقیقات حاکی از آن است که درصدی قابل توجهی از افراد مبتلا به این درد جوان هستند علایم این بیماری شامل دردهای تیز یا مبهم , درد و سوزی , ضربان و کوبش , سفتی مفصل , محدودیت حرکتی , تورم , گرمی یا قرمزی  است همچنین ممکن است با علایمی مانند بثورات پوستی , تب و یا خستگی همراه باشد که در این صورت نشان دهنده یک بیماری زمینه ای مانند عفونت یا بیماری خود ایمنی است.

مرکز جراحی پای کلاب فوت در تهران کجاست  ؟

ضربه :

اگر فردی هر نوع ضربه شدیدی را تجربه کند می تواند منجر به درد جدی در مفصل شود در این صورت باید توسط متخصص ارتوپد معاینه شود که آیا ضربه موجب دررفتگی یا شکستگی استخوان شده است یا خیر .

عفونت :

عفونت مفصل یک عفونت دردناک است که می تواند ناشی از میکروب هایی باشد که از بخش دیگری از بدن از طریق جریان خون به مفصل رسیده باشند از طرفی کاهی یک جراحی عمیق باعث می شود که میکروب مستقیم به درون مفصل نفذ یابد احتمال بروز عفونت در افراد مسن و نوزادان بیشتر است همچنین در مفصل زانو بیشتر مشاهده می شود اما با این حال امکان درگیر شدن مفصل لگن , شانه و دیگر مفاصل نیز وجود دارد .

آرتروز :

آرتروز از انواع آرتریت بوده و یک بیماری غیر التهابی درد مفاصل است که طی این بیماری غضروف مفاصل تخریب می شوند این بیماری تحلیل رونده به دلیل آسیب دیدگی , افزایش سن , کشیدگی یا پارگی طولانی مدت غضروف در مفاصل بروز کرده و موجب ایجاد درد و سفتی مفاصل می شود .

التهاب غشاء سینوویال یا سینوویت :

سینوویت اصطلاح پزشکی برای التهاب غشاء سینوویال ( زلاله ای ) می باشد این غشاء به عنوان آستری برای مفاصل حفره داری به نام مفصل زلاله ای عمل می کند این نوع التهاب دردناک است به خصوص زمانی که مفصل حرکت می کند به خصوص هنگامی که مفصل حرکت می کند مفصل به دلیل جمع شدن مایع زلاله ای ورم می کند .

از دیگر دلایل آرترالژی می توان به خونریزی در مفصل , بی ثباتی یا شلی مفصل , تومورها , اختلالات عروقی ( مانند نکروزآواسکولار ) , اختلال در ساختار طبیعی مفصل , اشکال در عملکرد رباط های صلیبی , روماتیسم مفصلی نرم شدن غضروف مفصل , واکنش آلرژیک نسبت به مصرف دارو و خشکی مفصل به دلیل تورم و بی حرکتی و….. اشاره کرد .

هزینه اوزون تراپی زانو چقدره    ؟

درمان آرترالژی یا  درد مفصل چیست ؟

درمان آرترالژی یا همان درد مفصل به علت و عامل ایجاد کننده بستگی دارد , برای کاهش درد مفصل می توان فعالیت های شدید بدنی را کاهش داد همچنین استفاده از کمپرس سرد و گرم به کاهش درد کمک می کند , استفاده از بریس موجب محدود شدن حرکات مفصلی شده و درد نیز کمتر شود داروهای ضد التهاب و مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن , ناپروکسن , ایبوپروفن نیز در کاهش درد مفصل تأثیر بسزایی دارند ؛ کرم ها و ژل و چسب های دارای داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که مستقیم روی پوست اعمال می شوند باعث تسکین درد موقت می شوند همچنین فیزیوتراپی می تواند برای افرادی که پس از آسیب مفصلی بهبود می یابند یا درد مزمن مفاصل دارند مفید باشد.

هنگامی که روش های فوق بی اثر باشند یا مفصل شدیدا آسیب دیده باشند ممکن است پزشک جراحی را تجویز کند روش های جراحی برای آرترالژی شامل موارد زیر بوده که با توجه به میزان آسیب مفصل و سلامت کلی بدن فرد تجویز می شود .

  • آرتروسکوپی
  • تعویض مفصل
  • جراحی فیوژن

عوامل خطرناک آرترالژی

اضافه وزن , استعمال سیگار , استفاده مکرر از مفصل , تجربه جراحات یا جراحی های قبلی , نداشتن فعالیت بدنی یا حرکت کششی , داشتن سابقه خانوادگی آرتروز و سن بالای 40 سال می تواند خطر درد مفاصل را افزایش دهد .

عوارض آرترالژی

  • درد مزمن و بد فرمی مفصل
  • محدودیت عملکرد در مفصل آسیب دیده
  • محدودیت در انجام فعالیت هیا روزمره
  • کاهش اعتماد به نفس و افسردگی

پلی آرترالژی چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع آرترالژی دارد؟

در پلی آرترالژی در چند مفصل مختلف در بدن درد بروز می کند این بیماری می تواند چند علت زیربنایی مختلف داشته باشد و در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد از علایم آن می توان به ضعف و خستگی , خشکی مفصل , محدودیت حرکتی مفصل , تورم و درد مفصل اشاره کرد اما چه تفاوتی با آرترالژی دارد ؟ در پلی آرترالژی به جای یک مفصل چند مفصل درد می کند دردهای پلی آرتریتی هم با التهاب مفصلی همراه هستند و بر روی پنج مفصل یا مفاصل بیشتر تأثیر می گذارد.

هزینه بازسازی انگشت قطع شده با جراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *