مقالات پزشکی

آسیب صفحه رشد کودکان

آسیب صفحه رشد کودکان
آسیب صفحه رشد کودکان

آسیب صفحه رشد کودکان

محل رشد استخوان جدید در کودکان و نوجوانان صفحه رشد نام دارد ؛ صفحه رشد که با عنوان اپی فیزیال شناخته می شود از غضروف ساخته شده و اغلبا نزدیک به استخوان بلند ( مانند استخوان ران , استخوان ساق , استخوان های رادیوس و اولنا و استخوان دست و پا ) قرار دارند ؛ صفحه رشد طول و عرض استخوان ها را افزایش می دهد و در انتهای دوران بلوغ دیگر صفحه رشد کاملا بسته شده و عضروف تبدیل به استخوان می شود به دلیل اینکه این بخش نرم تر و ضعیف تر از اسکلت بدن بوده و ممکن به دلیل عواملی دچار آسیب شود ؛شکستگی و  آسیب صفحه رشد کودکان نیاز به درمان فوری دارد . تیم جراحی بهار طب کاران با جراحی فوق تخصصی افزایش قد به روش الیزاروف و روش های نوین دیگر در خدمت شماست . برای دریافت هزینه های افزایش قد با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • علت آسیب دیدن صفحه رشد کودکان چیست ؟
  • علایم آسیب صفحه رشد کودکان
  • انواع شکستگی صفحه رشد
  • عوارض شکستگی صفحه رشد
  • درمان شکستگی صفحه رشد

افزایش رشد قد با جراحی 

علایم آسیب دیدن صفحه رشد کودکان

شکستگی و آسیب  صفحه رشد استخوان کودکان به دلیل عواملی مانند تصادف و یا افتادن از ارتفاع ممکن است صورت گیرد و یا اینکه ممکن است به دلیل انجام برخی فعالیت های ورزشی به این قسمت فشار وارد نموده و موجب آسیب دیدن صفحه استخوان شود مانند ورزش های پر برخورد مانند فوتبال , بستکبال , دو و ژیمناستیک و فعالیت های ورزشی تفریحی مانند دوچرخه سواری , اسکیت و اسکی و اینکه در دختران دو برابر پسران است .

علایم آسیب صفحه رشد کودک کودکان

علایم شکستگی و آسیب  صفحه رشد کودکان شامل احساس درد در حین فشار به صفحه رشد ؛ محدودیت در حرکت دادن قسمت آسیب دیده و احساس گرما و تورم در قسمت انتهایی استخوان و نزدیک مفصل ؛ تغییر شکل محل مثل اینکه اندام ظاهری کج داشته باشد ؛ خون مردگی در محل و یا اینکه قسمت آسیب دیده هنگام لمس با درد همراه باشد .

انواع شکستگی صفحه رشد

شکستگی صفحه رشد نوع اول :

این نوع ناشی از وارد شدن ضربه شدید به استخوان می باشد که موجب آسیب دیدن صفحه رشد شده و اپی فیز از متافیز جدا می شود اما اپی فیز به صفحه رشد باقی می ماند در صورتی که در این نوع اگر جابه جایی اپی فیز و متافیز زیاد باشد پزشک شکستگی را جا انداخته و برای مدتی باید با گچ بی حرکت بماند .

هزینه عمل مفصل شارکو

شکستگی صفحه رشد نوع دوم :

در این نوع خط شکستگی از صفحه رشد و متافیز عبور کرده قسمتی از صفحه رشد سالم باقی مانده و بخشی دیگر شکسته می شود .

شکستگی صفحه رشد نوع سوم :

در این نوع شکستگی خط شکستگی در صفحه رشد و اپی فیز قرار داشته و قسمتی از صفحه رشد سالم باقی می ماند در قسمت سالم اتصال متافیز و اپی فیز توسط صفحه رشد حفظ شده اما در قسمت شکستگی اپی فیز از متافیز جدا می شود برای درمان این نوع نیاز به عمل جراحی است .

شکستگی صفحه رشد نوع چهارم :

در این نوع خط شکستگی در اپی فیز و متافیز وجود داشته و از صفحه رشد عبور می کند اتصال متافیز و اپی فیز در صفحه رشد از دست نمی رود و برای درمان نیاز به عمل جراحی است .

شکستگی صفحه رشد نوع پنجم :

شکستگی نوع پنجم بیشتر در زانو و مچ پا اتفاق می افتد صفحه رشد خورد می شود اما جا به جایی در آن یا در استخوان های مجاور وجود ندارد عوارض این نوع شکستگی امکان دارد به شکل اختلال در طول استخوان شدید باشد

عوارض شکستگی صفحه رشد

  • کم شدن یا متوقف شدن رشد استخوان
  • احتمال تغییر شکل اندام
  • کوتاه تر یا بزرگ تر یا کج شدن پاها

درمان شکستگی صفحه رشد

انتخاب نوع درمان شکستگی صفحه رشد به شدت شکستگی بستگی دارد برای شکستگی های خفیف از گچ و آتل استفاده می شود اما در صورتی که شکستگی از صفحه رشد عبور کرده و یا اینکه به مفصل رسیده باشد از عمل جراحی استفاده می شود مسئله حائز اهمیت این است که در مرحله درمان کودک باید تا پایان رشد استخوان به طور مرتب به پزشک مراجعه نموده تا با اشعه ایکس از استخوان های او عکس برداری شود .

درمان جراحی شکستگی صفحه رشد چگونه است ؟

در طول عمل جراحی قطعات استخوان ابتدا در حالت طبیعی خود قرار گرفته و استخوان ها با ایمپلنت های مخصوص اعم از پیچ یا سیم یا اتصال صفحات فلزی به سطح خارجی استخوان در جای خود ثابت می شود ؛ در برخی موارد نیز استخوان را می توان با کشیدن آن به محل بدون برش و محکم کردن آن با گچ یا پین های فلزی صاف نمود پس از بهبودی بعدا این موارد را می توان در مطب حذف کرد .

اصلاح و جراحی متاکارپ در تهران 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *