مقالات پزشکی

آکرومگالی چیست ؟

آکرومگالی چیست
آکرومگالی چیست

آکرومگالی چیست ؟

از جمله اختلالت هورمونی نادر که در آن غده هیپوفیز شروع به تولید بیش از حد هورمون رشد می کند عارضه آکرومگالی  یا درشت پایانگی است ؛ در این وضعیت ناهنجار نادر هورمونی که هورمون رشد در آن بیش از اندازه تولید می شود موجب شده تا استخوان ها بیش از اندازه رشد کرده و بافتی نرم داشته باشند این بیماری در سنین بزرگسالی رخ داده و اغلبا دست ها , پاها و صورت را تحت تأثیر قرار می دهد اگر این بیماری در بزرگسالی رخ دهد موجب بزرگتر شدن استخوان های بدن می شودو اگر در کودکی و نوجوانی به وجود آید فرد با افزایش قد مواجه شده که به آن اختلال ژیگانتیسم ( غول پیکری ) نیز می گویند . بهار طب کاران تیم جراحی  افزایش قد و ناهنجاریهای مادرزادی استخوان و مفاصل در خدمت شماست . جهت دریافت مشاوره و هزینه ها  با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • علت ایجاد آکرومگالی
  • علایم بروز Acromegaly
  • عوارض ناشی از Acromegaly
  • تفاوت آکرومگالی و ژیگانتیسم
  • Acromegaly چگونه تشخیص داده می شود ؟
  • درمان قطعی Acromegaly

هزینه عمل افزایش قد 

علت ایجاد آکرومگالی چیست ؟

بر اساس پژوهش های صورت گرفته بیش از 90 درصد علت ایجاد آکرومگالی تومورهای خوش خیم غده هیپوفیز به نام آدنوم هیپوفیز می باشد در موارد بسیار نادر علت ایجاد این عارضه وجود تومور در جای دیگر بدن است که هورمون رشد یا عامل رشد شبه انسولینی -1 (IGF-1 ) را تولید می نماید اگر هرومون رشد زیاد از اندازه تولید شود منجر به این بیماری و نیز غول پیکری می شود؛ افراد مبتلا به این بیماری دو یا سه برابر بیشتر مردم در خطر مرگ بوده و متوسط طول عمر آنها 10 سال کمتر است دلایل مرگ آنها نیز 60 درصد بیماری های قلبی , 25 درصد بیماری های تنفسی و 15 درصد غدد بدخیم است .

علایم بروز Acromegaly

  • داشتن دست و پاهایی بزرگ تر از حالت عادی
  • بزرگ تر شدن لب , بینی و زبان
  • پوست چرب و ضخیم
  • برآمدگی آرواره فک پایین
  • ایجاد سردرد
  • گرفته تر شدن صدا
  • مشکل در بینایی
  • احساس درد در مفاصل
  • احساس نیاز به خواب در طی ساعات روز

عوارض ناشی از Acromegaly

در صورتی که این بیماری درمان نشود مشکلاتی را به وجود آورده و سلامتی فرد را به خطر می اندازد این مشکلات شامل دیابت نوع 2 , آرتریت , سندروم تونل کارپ , فشار خون بالا , بیماری های قلبی و عضلاتی , آپنه تنفسی و پولیپ روده است .

آیا پای کلاب فوت درمان میشود  ؟

تفاوت آکرومگالی و ژیگانتیسم

در واقع می توان گفت این دو بیماری تقریبا یک بیماری به شمار می آیند به این دلیل که علت ایجاد هر دو یک عوامل بوده و آن هم افزایش سطح تولید و ترشح هورمون های رشد توسط غده هیپوفیز می باشد ؛ تنها تفاوت آنها بازه سنی است آکرومگالی در بزرگسالی پس از بسته شدن صفحات رشد استخوانی ایجاد می شود اما ژیگانتیسم هنگامی که صفحات رشد استخوانی هنوز بسته نشده اند یعنی در دوران کودکی و نوجوانی ایجاد می شود .

آکرومگالی چگونه تشخیص داده می شود ؟

در صورتی که فرد بر اساس نشانه های این بیماری به جراح مغز و اعصاب مراجعه کند جراحان از طریق آزمایشاتی تشخیص طبی و تصویر برداری مغز به تشخیص افزایش سطح هورمون GH در بدن می رسند این آزمایشات شامل آزمایش IGf , آزمایش تحمل گلوکز دهانی , تصویر برداری مغز , MRI , CT اسکن است .

درمان قطعی آکرومگالی

درمان به روش جراحی :

می توان گفت درمان قطعی آکرومگالی جراحی نوروآندوسکوپی است , در تخلیه اکثر تومور های هیپوفیز برای بیماران مبتلا به این بیماری روشی به نام جراحی ترنس اسنفوئید در نوروآندوسکوپی غده هیپوفیز می باشد که با استفاده از نوروآندوسکوپ و میکروسکوپ توسط حفره بینی و سینوس اسنفوئید به جراحی تخلیه تومور هیپوفیز می پردازد این روش بدون زخم سطحی , جای برش و بخیه بوده و تا 85 درصد برای بیمار موفقیت آمیز است .

درمان دارویی :

هنگامی که برا کاهش سطح هورمون رشد جراحی موفقت آمیز نباشد از دارو درمانی استفاده می شود گاهی نیز برای کاهش اندازه تومور قبل از جراحی از دارو درمانی استفاده می شوداین داروها شامل انواع سوماتوستاتین , آنتاگونیستهای گیرنده های هورمون رشد و اگونیستهای دوپامین است .

درمان به روش اشعه X :

در روشی دیگر پزشک با پرتوتابی  به هیپوفیز تومور را درمان می کند میزان بالای اشعه X موجب تخریب بافت تومور می شود تأثیر پرتو درمانی به منظور کاهش هورمون رشد چند سال بعد دیده می شود و در برخی موارد این درمان می توان دائمی باشد .

درباره عمل جراحی پاهای پرانتزی بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *