مقالات پزشکی

بلوغ زودرس چیست ؟

بلوغ زودرس
بلوغ زودرس

بلوغ زودرس چیست ؟

بلوغ به مفهوم جوانی است به مفهوم بزرگ شدن رشد کردن و تکامل جنسی یافتن , این اتفاق با ترشح هورمون های تستوسترون و استروژن در بدن اتفاق می افتد , هنگام بلوغ احساسات شما از حالت بچگانه به حالت بزرگسالی تغییر می کند ؛بلوغ در دختران بین 8 تا 13 سال و در پسرها بین 9 الی 14 سال آغاز می شود ؛ اما ممکن است که در بلوغ جسمی و هورمونی به شکل زودهنگام اتفاق بی افتد که به آن بلوغ زودرس گفته می شود یعنی در دختران قبل از 7 سالگی و پسران قبل از 7 سالگی دیده می شود این نوع بلوغ دلایل بسیاری دارد . تیم جراحی بهار طب کاران در خصوص جراحی ناهنجاریهای مادرزادی و  جراحی افزایش قد مشاوره رایگان میدهد . جهت ارتباط با ما در طریق راه های ارتباطی پایین صفحه مراجعه کنید و یا همراه ما باشید با :

  • انواع بلوغ زودرس
  • علایم بلوغ زودرس در دختران و پسران
  • علت بلوغ های زودرس
  • مشکلات ناشی از بلوغ های زودرس
  • چه غذاهایی موجب بلوغ های زودرس می شوند ؟
  • آیا بلوغ های زودرس خطرناک هستند ؟
  • درمان بلوغ های زودرس

جراحی ناهنجاری پای کلاب فوت

انواع بلوغ زودرس

بلوغ زودرس به دو دسته مرکزی و محیطی تقسیم می شوند یکی از شایع ترین این نوع , نوع محیطی است این فرآیند برای بلوغ طبیعی نیز یکسان بوده اما زودتر از زمان خود اتفاق می افتد هورمون گونادوتروپین توسط غذده هیپوفیز تولید می شود این هورمون بیضه ها و تخمدان ها را تحریک کرده تا هورمون تستوسترون یا استروژن تولید نمایند این هورمون ها موجب تغییرات جنسی در دوران بلوغ می شوند ؛ بلوغ زودرس نوع محیطی کمتر اتفاق می افتد هورمون های استروژن و تستوسترون موجب بروز علاین بلوغ می شوند اما دیگر غده هیپوفیز و مغز درگیر نمی شوند این نوع  به دلیل اختلالات تخمدان , بیضه ها , غده های آدرنال یا غده تیروئید کم کار صورت میگیرد .

علایم بلوغ زودرس در دختران و پسران

علایم بلوغ زودرس همانند بلوغ طبیعی است , این علایم در دختران شامل جوانه زدن سینه و عادت ماهیانه 2 الی 3 سال پس از شروع علایم اولیه است ؛ همچنین در پسران شامل رشد بیضه , آلت تناسلی و کیسه بیضه و در نهایت بم شدن صداست .

جراحی یک پای کوتاه مادرزادی

علت بلوغ های زودرس

  • وجود تومورهای خوش خیم و یا گاهی انباشتگی سلول های گوشتی
  • عفونت های مغزی که به علت التهاب مغز صورت گرفته باشد .
  • ضربه به سر موجب آسیب مغزی شده و اختلالات هورمونی ایجاد شود .

مشکلات ناشی از بلوغ های زودرس

کوتاه بودن قد :

کودکانی که به بلوغ طبیعی رسیده اند نسبت به هم سن و سالان خود قدی بلندتر دارند ؛ اما در انتهای سن بلوغ نسبت به کودکان هم سن و سال خود عقب می افتند زیر رشد قدی این کودکان زودتر از بلوغ طبیعی به پایان می یابد و اغلبا قد آنها کمتر از حد متوسط جامعه است .

داشتن مشکلات رفتاری :

چنین کودکانی رفتارهای ضد و نقیض دارند چرا که در برخی بررسی ها چنین کودکانی مشکلات شدید رفتاری از خود نشان می دهند این کودکان نسبت به هم سن و سالان در موقعیت چالش رهبری قرار میگیرند .

فعالیت های جنسی :

این کودکان آگاهی بیشتری نسبت به هم سن و سالان خود دارند و زودتر به سمت مسائل جنسی می روند والدین با ارتباط مؤثر و آموزش مسائل جنسی می توانند از وقوع مسائل اینچنینی جلوگیری کنند .

چه غذاهایی باعث بلوغ های زودرس می شوند ؟

استفاده بیش از حد گوشت قرمز , غذاهای چرب و شیرین و نیز سویا باعث بروز بلوغ های زودرس می شوند .

آیا بلوغ های زودرس خطرناک هستند ؟

بیشتر موارد این نوع بلوغ برای سلامتی کودک خطری ندارند اما در موارد معدود ممکن است این نوع بلوغ نشانه مشکلی باشد که نیازمند درمان باشد در چین صورت توسط پزشک آزمایش های لازم تجویز خواهد شد .

درمان بلوغ های زودرس

پزشک با توجه به علت بلوغ زودرس و با بررسی شرایط به منظور جلوگیری از تغییرات هورمونی داروهای مناسب را تجویز می کند به دلیل اینکه در دختران اغلبا علت این نوع بلوغ پیدا نمی شود باید در انتخاب دارو دقت کرد با استفاده از داروهای تجویز شده تا سن بلوغ طبیعی روند این نوع بلوغ متوقف شده و یا قطع داروها مجددا تغییرات هورمونی باز می گردد ؛ این داروهای تزریقی ماهی یکبار یا 3 ماهی یکبار تزریق می شوند

جراحی افزایش قد چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *