مقالات پزشکی

علایم کمبود کلسیم بدن چیست ؟

علایم کمبود کلسیم بدن
علایم کمبود کلسیم بدن

علایم کمبود کلسیم بدن

کلسیم ماده ای مغذی بوده که همه موجودات زنده به خصوص انسان ها به آن نیازمند هستند این ماده معدنی فراوان در بدن بودهو برای سلامت استخوان ها حیاتی است انسان برای داشتن استخوان های قوی به کلسیم نیاز دارد میزان مورد نیاز کلسیم در افراد با توجه به سن متفاوت بوده اما میزان نرمال آن در انسان بالغ 8.5 تا 10.5 میلیگرم در هر دسی لیتر خون می باشد اما با این حال شرایط یا عادات سبک زندگی ممکن است موجب کاهش میزان نرمال کلسیم در بدن شود که طبیعتا کمبود آن هر یک از کارکردهای بدن را تحت تأثیر قرار داده و به شکل های مختلف در بدن برزو می کند اما نشانه ها و علایم کمبود کلسیم بدن چیست ؟ با تیم جراحی افزیاش قد بهار طب کاران همراه باشید با :

  • کمبود کلسیم موجب چه بیماری هایی می شود ؟
  • علایم کمبود کلسیم بدن چیست ؟
  • نیاز روزانه بدن به کلسیم چقدر است ؟
  • مواد غذایی سرشار از کلسیم کدامند ؟

همه چیز درباره جراحی افزایش قد

کمبود کلسیم موجب چه بیماری هایی می شود ؟

هیپوکلسمی که بیماری کمبود کلسیم می باشد بر اثر کاهش میزان این ماده معدنی در خون ایجاد می شود ؛ نرمال نبودن کلسیم در بدن به مدت طولانی به تغییرای در دندان , مغز و بروز آب مروارید و پوکی استخوان منجر و موجب شکنندگی استخوان می شود کمبود این ماده معدنی علایم اولیه نداشته و برای جلوگیری از پیامدهای بیشتر باید برخی علایم را تشخیص و درمان نمود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم .

علایم کمبود کلسیم بدن چیست ؟

کمبود کلسیم و خستگی :

از جمله علایم کمبود کلسیم بدن بی خوابی و خستگی مفرط بدن است .

کمبود کلسیم و مشکلات پوستی :

نرمال نبودن کلسیم بدن موجب پوسته پوسته شدن شکنندگی ناخن , خشکی پوست و یا ممکن است منجر به بیماری هایی مانند اگزمای پوستی یا پسوریازیس شود .

کمبود کلسیم و پوکی استخوان :

استخوان ها برای داشتن استحکام به میزان بالایی کلسیم نیاز دارند به همین علت در اثر کمبود آن تعدادی از استخوان ها به دلیل کاهش تراکم شکننده و آسیب پذیر می شوند و ممکن است سال ها به طول بیانجامد تا پوکی استخوان و دیگر عوارض کمبود کلسیم ایجاد شود .

کمبود کلسیم و مشکلات عصبی :

کلسیم برای تعادل خلق و خوی ضروری بوده و یک آرامبخش طبیعی به حساب می آید هر چقدر کلسیم کمتری مصرف کنید تحریک پذیری و افسردگی شما نیز بیشتر می شود .همچنین طبق مطالعات صورت گرفته کمبود این ماده معدنی به همراه سدیم و منیزیم فعالیت سلول های مغز را تحت تأثیر قرار داده و باعث تشنج می شود در برخی از نوزادان کمبود این ماده معدنی باعث لرزش در اثر مشکلات عصبی می شود .

عمل جراحی پاهای پرانتزی

کمبود کلسیم و خواب رفتن اندام ها :

خواب رفتن اندام ها یا پارسنتزی با کمبود کلسیم شدید بدن مرتبط است ممکن است که احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در اطراف انگشت های دست و پا یا اطراف دهان , مختل شدن حس لامسه , ضعیف شدن حافظه توهم را به همراه داشته باشد .

کمبود کلسیم و دندان درد :

علاوه بر استخوان ها بخش عمده ای از کلسیم در دندان ها ذخیره می شود به همین علت کمبود این ماده مغذی زودتر از همه ممکن است دندان ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب زردی و پوسیدگی دندان شده و موجب ابتلا به بیماری پریودنتال که نوعی بیماری لثه است شود .

کمبود کلسیم و مشکل در بلع غذا :

نرمال نبودن میزان این مواد معدنی ممکن است منجر به دیسفاژی یا مشکل در بلع غذا شود به دلیل انقباض ضعیف عضلات گلو احساس سفتی در این ناحیه و در مواردی شدید تر موجب اسپاسم در حنجره به همراه تغییرات غیر عادی در صدا شود .

کمبود کلسیم و مداوم بیمار شدن :

هنگامی که بدن فاقد کلسیم کافی باشد مقاومت بدن در برابر حملات پاتوژن ها کاهش یافته و موجب می شود فرد به طور مکرر دچار سرماخوردگی , سرفه و عطسه شود .

کملود کلسیم و ریزش مو :

از دیگر علایم کمبود کلسیم بدن ریزش مو است کلسیم به همراه ویتامین د3 بر روی رشد مو و تقویت فولیکول آن تأثیر داشته و کمبود ان موجب ریزش مو می شود .

نیاز روزانه بدن به کلسیم چقدر است ؟

اینکه بدن روزانه به چه میزان کلسیم نیاز دارد به سن افراد بستگی دارد .مثلا

  • نوزادان تا 6 ماه 200 میلی گرم
  • نوزادان 6 تا 12 ماه 260 میلیگرم
  • کودکان 1 تا 3 سال 700 میلیگرم
  • 4 تا 8 سال 1000 میلیگرم
  • 9 تا 18 سال 1300میلیگرم
  • 19 تا 50 سال 1000 میلیگرم
  • مردان 51 تا 70 سال 1000 میلیگرم
  • زنان 51 تا 70 سال 1200 میلیگرم
  • زنان 14 تا 18 سال باردار و شیرده 1300 میلیگرم

مواد غذایی سرشار از کلسیم کدام اند ؟

برای جبران کمبود کلسیم در بدن می توان از مواد غذایی سرشار از کلسیم ؛ اعم از ماهی سالمون , ساردین , بروکلی , دانه کنجد , و نیز برای جذب بهتر این ماده از مکمل های کلسیم استفاده نمود سیترات کلسیم دست کم در دو وعده مجزا به همراه غذا استفاده نمایید ممکن است مصرف شیر و لبنیات موجب برخی ناراحتی ها شود اما خود را از خواص لبنیات محروم نکنید .لوبیای سفید , کلم بروکلی , انجیر , آب پرتقال غنی شده و نان گندم دیگر مواد مغذی غنی از کلسیم هستند .

رشد انگشت کوتاه مادرزادی با جراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *