مقالات پزشکی

مفصل سینوویال چیست ؟

مفصل سینوویال چیست ؟
مفصل سینوویال چیست ؟

مفصل سینوویال چیست ؟

مفصل محل یا وسیله اتصال استخوان با یک یا چند استخوان است , مفصل ها مجموعه ای از عناصر تشریحی بوده که دو یا چند استخوان مجاور را به هم متصل می کند دیگر وظیفه آن حرکت و پشتیبانی استخوان هاست ,اما همه مفصل ها حرکت نمی کنند و دسته های مختلفی از آنها بافت های متفاوتی نیز دارند یکی از متداولترین و پیچیده ترین مفاصل در بدن مفصل سینوویال است که فضای در آن از مایع مفصلی پر شده است .  درمان زانو درد با ازوزون تراپی ، تزریق ژل و پی آر پی توسط بهار طب کاران صورت میگیرد . برای دریافت نوبت معاینه با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با   :

  • آشنایی با مفصل سینوویال و مایع زلاله ای
  • انواع مفصل سینوویالی
  • انواع حرکت در مفاصل زلاله ای
  • اجزای مفاصل سینوویال
  • کیست سینوویال چیست ؟

آشنایی با مفصل سینوویال و مایع زلاله ای

 مفاصل از لحاظ نوع بافت در چند دسته فیبروزی , غضروفی و سینویال تقسیم می شوند , سطح مفصل سینوویال توسط کپسول مفصلی پر شده با مایع مفصلی پوشانده شده است , این مفاصل کاملا محرک بوده و اصلی ترین گروه تشکیل دهنده مفاصل بدن محسوب می شوند این مفاصل امکان حرکت در دامنه زیاد را داشته و با توجه به آرایش و کنار هم قرار گرفتن سطح لیگامان های حمایتی و عضلات می توان این دامنه حرکتی زیاد را توضیح داد ,مفصل های شانه , آرنج , بند انگشت , ران و زانو از جمله مفاصل زلاله ای هستند .

  مایع مفصلی شفاف و زرد کم رنگ بوده که توسط سینوویال در مفاصل زلاله ای ترشح می شوداین مایع که تجزیه شده پلاسما است خاصیت چسبندگی داشته و دارای پروتئین و اسید هیالورونیک است هر چه حرکت استخوان های مفصل کند تر شودچسبندگی مایع بیشتر شده و نسبت به حرکت مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد با افزایش سرعت حرکت چسبندگی مایع نیز کاهش می یابد مهم ترین وظایف این مایع را می توان موارد زیر دانست .

  • غضروف مفصلی را تغذیه می کند .
  • باعث لغزندگی سطح مفصل شده و اصطکاک میان آنها را کاهش می دهد .
  • خاصیت ضربه گیری دارد .

انواع مفصل سینوویالی

مفصل سینوویال با توجه به نوع حرکتی که دارند در انواع دسته بندی می شوند .

مفاصل لولایی :

مفصل آرنج یا مفصل زانو نوعی مفصل لولایی است این نوع مفاصل توانایی خم شدن , راست شدن , و تا حدی چرخش جانبی و داخلی دارند .

مفاصل زینی :

مفاصل انگشتان پا نوعی مفاصل زینی است در مفاصل زینی سطوح مفصلی مقعر و محدب به هم می رسند .

مفاصل لغزنده :

مفصل آکرومیوکلاویکولار نوعی مفصل لغزنده است این نوع در بالای شانه بین استخوان ترقوه و آکرومیون قرار دارد , مفاصل لغزنده  توانایی حرکت کشویی و سر خوردن را دارند .

عمل پای کلاب فوت چقدر هزینه دارد  ؟

مفاصل محوری :

در نوع محوری یک فرآیند استخوانی گرددر یگ شیار استخوانی قرار میگیرد تا امکان چرخش را میسر کند , مفاصل محوری امکان حرکت چرخشی را می دهند به عنوان مثال مفصل آتلانتو محوری

مفاصل کوندیلوئید :

این نوع اجازه حرکت بدون چرخش را می دهند برای مثال می توان به مفصل فک یا انگشت اشاره کرد.

مفاصل گوی و کاسه:

مفاصل گوی و کاسه می توانند در چندیدن محور حرکت کنند یک سر دایره ای درون حفره ای قرار میگیرد مانند مفصل شانه .

مفاصل سینوویال بر اساس درجه آزادی حرکت به سه گروه تقسیم می شوند از جمله :

  • مفاصل یک محوری که حرکت آنها تنها در یک سمت انجام می شود مانند آرنج
  • مفاصل دو محوری که حرکت در دو سطح و حول دو محور انجام می شود مانند مفصل مچ دست
  • مفاصل سه یا چند محوری که حرکت در سه صفحه انجام می شود مانند مفاصل شانه و ران

انواع حرکت در مفاصل زلاله ای

  • خم کردن – باز کردن – اکستانسیون
  • دور کردن – نزدیک کردن – ادداکسیون
  • چرخش یا روتاسیون

اجزای مفاصل سینوویال

اجزای مفصل سینوویال شامل سطوح مفصلی , غضروف مفصلی , مایع سینوویال , رباط های مفصلی و کپسول مفصلی که متشکل از دو لایه خارجی ( کپسول لیفی) و داخلی ( غشاء سینوویال )است برخی از مفاصل سینوویال منیسک یا دیسک مفصلی دارند .

کیست سینوویال چیست ؟

کیست سینوویال توموری غیر سرطانی بوده که از بافت جدا و در داخل مفصل حرکت می کنند , این تومورها بیشتر در زانو , باسن و شانه ایجاد می شوند هرچند که این بیماری سرطانی نیست اما می تواند به مفصل آسیب رسانده و منجر به آرتروز شود برای درمان پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مسکن ها را تجویز کند و در صورتی که آسیب شدید باشد نیاز به جراحی است .

مرکز درمان مفصل شارکوت در تهران  کجاست  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *