مقالات پزشکی

استئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان چیست ؟

استئومیلیت یاعفونت استخوان و مغز استخوان چیست ؟
استئومیلیت یاعفونت استخوان و مغز استخوان چیست ؟

استئومیلیت یاعفونت استخوان و مغز استخوان چیست ؟

استخوان ها حمایت لازم برای عضلات را فراهم کرده و امکان حرکت و استفاده سر , بدن و اندام ها را فراهم می کند از این روی برای بهبود عملکرد و سلامت استخوان ها مراقبت های بهینه  اصولی بسیار حائز اهمیت است ؛ استخوان ها در معرض خطرات زیادی مانند مو برداشتن , شکستن و پوکی هستند اما یکی از بیماری های خطرناک برای استخوان ها اسئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان است , استخوان می تواند توسط عوامل خارجی عفونت کرده و این عفونت از یک استخوان به استخوان دیگر انتقال یابد . تیم جراحی بهار طب کاران با بیش از 18 سال سابقه جراحی های ارتوپدی در خصوص درمان کوتاهی قد با جراحی  ، انگشت کوتاه و… کلیه ناهنجاری های رشد مشاوره میدهد . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • استئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان چیست ؟
  • نشانه های استئومیلیت یا عفونت استخوان چیست ؟
  • علت عفونت استخوان چیست ؟
  • انواع عفونت استخوان
  • نحوه تشخیص عفونت استخوان
  • راه های درمان عفونت استخوان

استئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان چیست ؟

استئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان هنگامی ایجاد می شود که باکتری به بافت و مغز استخوان نفوذ کرده و آن را آلوده می کند این امر موجب التهاب و عفونت استخوان شده و در این صورت سریعا باید نسبت به درمان ان اقدام کرد زیرا ممکن است ؛ این عفونت در کودکان اغلب ران , درشت نی , استخوان بازو و یا ساعد را در گیر می کند و در بزرگسالان معمولا در استخوان های لگن و ستون فقرات ایجاد می شود .

هزینه درمان پای کوتاه چقدره  ؟

نشانه های استئومیلیت یا عفونت استخوان چیست ؟

سرعت عمل بالا در تشخیص استئومیلیت یا عفونت استخوان و مغز استخوان می تواند دوره درمان را کوتاه کند از مهم ترین نشانه های این عفونت می توان موارد زیر را نام برد .

  • ترشح چرک از پوست به بیرون
  • درد شدید در استخوان عفونت کرده بدون هیچ ضربه ای به استخوان
  • عدم توانایی در راه رفتن عادی
  • تب و لرز
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه ای که استخوان عفونت کرده
  • احساس خستگی
  • تعریق بالای بدن
  • عدم توانایی در حرکت دادن و یا چرخاندن استخوانی که دچارعفونت شده

علت عفونت استخوان چیست ؟

عفونت مزمن استخوان ممکن است به دلیل وجود باکتریهای داخل سلول استخوان باشد این باکتری ها می توانند به سلول های دیگر استخوان حمله کنند , اما چگونه باکتری وارد بدن می شود , گاهی باکتری آلوده توسط جریان های داخلی بدن وارد استخوان می شودو یا گاهی نیز از طریق تماس از بیرون  وارد استخوان بدن می شود از اصلی ترین دلایل ورود باکتری به استخوان های می توان به چند مورد اشاره نمود از جمله :

شکستگی استخوان :

اگر استخوان دچار شکستگی شود و تا زمانی که جوش می خورد باکتری عفونت زا در بدن وجود داشته باشد می تواند به راحتی استخوان دچار عفونت شود .

جریان خون :

زمانی که یکی از استخوان ها بشکند جریان خون به راحتی می تواند باکتری را وارد استخوان کرده و ایجاد عفونت نماید .

تماس مستقیم استخوان با آلودگی :

اگر استخوان بشکند و از بدن خارج شود می تواند با باکتری های اطراف تماس پیدا کرده و در معرض آلودگی و عفونت قرار گیرد .

عمل جراحی :

باکتری می تواند از طریق عمل جراحی وارد بدن شود همچنین پس از عمل به دلیل باز بودن زخم های عمل و شکستگی ایجاد شده باکتیر می توانند به راحتی به استخوان نفوذ پیدا کنند .

عمل جراحی پای کوتاه مادرزادی

زخم عمیق :

اگر روی پوست خود زخم عمیق دارید ممکن است عفونت گسترش یافته و استخوان را نیز درگیر کند .

همچنین بیماری های تضعیف کننده مقاومت بدن , مصرف وریدی داروها , کاشت وسایل ارتوپدی , دیابت شیرینی و رشد سریع در کودکی عوامل تشدید کننده این بیماری هستند .

انواع عفونت استخوان

عفونت حاد وعفونت مزمن انواع عفونت استخوان هستند , عفونت حاد زمانی رخ می دهد که دو هفته پس از ورود باکتری به بدن است و از طریق روزنه هایی که در شکستگی رخ داده اند وارد استخوان می شود و در طی هفته تبدیل به عفونت می شوند , عفونت مزمن پس از 6 هفته از ورئد باکتری به بافت استخوان مشاهده می شود و اگر درمان نشود می تواند استخوان های دیگر را درگیر کند .

نحوه تشخیص عفونت استخوان

  • آزمایش خون
  • عکس برداری
  • اسکن رادیوایزوتوپ

راه های درمان عفونت استخوان

روش های درمانی خانگی عفونت استخوان :

برای بهبود و درمان عفونت استخوان می توان از داروهای گیاهی که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند کمک گرفت مانند سیر , زنجبیل  و زردچوبه از دیگر گیاهان مؤثر برای عفونت استخوان می توان به اکیناسه , مهره طلایی , ریشه بید مشک , ریشه انگور اورگان , دمنوش گزنه , دمنوش شبدر و دمنوش بابونه اشاره کرد .

آنتی بیوتیک ها و داروهای مؤثر برای عفونت استخوان :

داروهایی که برای عفونت استخوان توسط پزشک تجویز می شوند شامل , سفالوسپورین , فلوروکینولون , اگزازولیدینون ,  پنی سیلین , کلیندامایسین , وانکومایسین و… می باشد .

درمان روش جراحی :

در روش جراحی پزشک اعضای دارای عفونت از جمله استخوان آسیب دیده را از بدن خارج کرده و فضای خالی را با ترمیم کردن پر می کند در روش دیگر از جراحی پزشک استخوان دارای عفونت را کاملا خارج کرده و تمامی عفونت ها را از بین می برد تا عفونت به بدن آسیب وارد نکند در برخی موارد اجسام خارجی ناشی از جراحی های قبلی مانند صفحات و پیچ های جراحی برداشته می شوند و در روش دیگر پزشک به عنوان آخرین راه حل ممکن است به ناچار استخوان دارای عفونت را قطع کند .

عوارض عفونت استخوان چیست ؟

نباید نسبت به درمان عفونت استخوان سهل انگاری کرد اگر این عفونت درمان نشود می تواند برای بدن عوارض جدی را به دنبال داشته باشد ازجمله ان می توان به ابتلا به استئونکروز , آرتریت سپتیک , تغییر شکل و از بین رفتن استخوان و نیز از بین رفتن صفحات رشد اشاره کرد .

عمل جراحی انگشت کوتاه مادرزادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *