مقالات پزشکی

افزایش غیر طبیعی قد

افزایش غیر طبیعی قد
افزایش غیر طبیعی قد

افزایش غیر طبیعی قد

قد بلند همیشه محبوب بوده و طرفداران زیادی داشته اکثر والدین دوست دارند کودکانی قد بلند و قوی داشته باشند به طور کلی افزایش قد کودک نشانه ای از سلامتی در نظر گرفته می شود پدر مادرها تمام تلاشان را می کنند تا فرزندانشان رشد قدی خوبی داشته باشند از جمله این گزینه ها استفاده از غذاها و مکمل ها و یا حتی داروهایی برای تقویت رشد کودک است که والدین به سراغ آنها می روند اما از طرفی دیگر برخی نیز افزایش غیر طبیعی قد دارند و قدشان بلندتر از حد معمول است این امر نیز نشانه سلامتی نیست . تیم بهار طب کاران با خدمات جراحی افزایش قد و ناهنجاریهای رشد مادرزادی در خدمت شماست . جهت گرفتن مشاوره با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با   :

  • دلیل افزایش غیر طبیعی قد چیست ؟
  • عوارض بیماری غول پیکری
  • سن توقف افزایش قد
  • نحوه درمان اختلال در افزایش قد

هزینه عمل افزایش قد

دلیل افزایش غیر طبیعی قد چیست ؟

بیماری های مختلف  :

برای افزایش غیر طبیعی قد دلایل مختلفی وجود دارد از جمله فشار خون , بیماری های ریوی , بیماری های قلبی عروقی است .

وجود تومور در غده هیپوفیز کودکان :

دلیلی دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش هورمون رشد در بیمار و افزایش غیر طبیعی قد می شود و آن هم این است که ممکن بوده در غده هیپوفیز کودکان تومور وجود داشته باشد در صورتی که قبل از بلوغ این افزایش هورمون صورت گیرد آکرومگالی ایجاد می شود .افراد مبتلا به این بیماری ها بیشتر در معرض بیماری های تهدید کننده مانند بیماری های قلبی عروقی , ریوی , دیابت و فشار خون می باشند .

کم کاری غده تیروئید :

دیگر عوارضی که باعث بزرگی تومور می شود کم کاری غده تیروئید فوق کلیه است ؛ وجود هر نوع کم کاری در غده درون ریز نیاز مند به درمان های جایگزین است ؛ به علاوه اینکه پرولاکتین این بیماران بالاست .

بیماری هموسیستینوری :

این بیماری یک اختلال مرتبط به اسیدهای آمینه بوده و افراد مبتلا به ان برای هضم برخی اسیدهای آمینه موجود در غذای خود با مشکل روبه رو هستند علایم این بیماری بسیار متنوع بوده و یکی از آن عدم رشد قدی مناسب است .افراد مبتلا به این بیماری اکثرا بلند قد و لاغر اندام هستند .

نشانگان مارفان :

سندروم مارفان نوعی اختلال وراثتی بوده که در اصل بافت همبندی بدن را قرار داده و بیمارن مبتلا دارای استخوان های بلند و عضلاتی شل تر از حد طبیعی است این بیماران انگشتانی بسیار کشیده دارند و گاهی نرمی شدید مفاصل , این بیماری کشنده نیست اما عوارض قلبی عروقی ان تهدید کننده حیات است .

عوارض بیماری غول پیکری

  • استئوآرتریت
  • مشکلات ریوی
  • مشکلات مرتبط با دریچه قلب
  • دیابت
  • مشکلات ناشی از حرکت عضلانی
هزینه عمل جراحی پاهای پرانتزی

سن توقف افزایش قد

بخش اعظم رشد و نیز وزن در سن 12 تا 16 سالگی اتفاق می افتد و قد در شرایط طبیعی 12 اینچ بلندتر می شود و بدن تا سن 18 سالگی کاملا رشد می کند دختران معمولا در پایان دوران بلوغ رشد جنسیشان متوقف می شود به این دلیل که هورمون ها و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد در این دوران به بالاترین سطح می رسد و در سن 15 یا 16 سالگی به بیشترین حد خود می رسد .

نحوه رسیدن به قدی بلند و ایده آل در دوران بلوغ

  • داشتن رژیم متعادل
  • ورزش منظم
  • خواب کافی
  • عدم استفاده از سیگار
  • عدم استفاده از مشروبات الکلی
  • کشش های صبحگاهی
  • دریافت مواد مغذی

نحوه درمان اختلال در افزایش قد

برای اینکه کودکان شما با افزایش غیر طبیعی قد مواجه نشوند می بایستی که آزمایشات طبی , معاینات , ارزیابی و رشد کودک به شکل منظم صورت گیرد و باید شایطی ایجاد شود که مشکلات روحی کودک و مادر کاهش یابد همچنین باید برای مادر و کودک برنامه غذایی مناسبی اعم از حبوبات , لبنیات و سبزیجات تهیه شود عوامل زیادی از جمله  براختلال افزایش قد تأثیر می گذارند که از جمله آنها عوامل موروثی است در صورت مشکوک بودن از لحاظ قد , سن و نژاد نسبت به دیگر کودکان باید به پزشک متخصص کودک مراجعه نمود تا درمان صورت گیرد به طور کلی درمان هایی برای بیماری غول پیکری در نظر گرفته می شود که شامل درمان های دارویی و جراحی است هدف از این درمان ها از بین بردن تومور , رفع مشکلات غده هیپوفیز و کنترل ترشح هورمون رشد است

جراحی پای کلاب فوت در تهران

2 نظر در “افزایش غیر طبیعی قد

  1. خاطره گفت:

    سلام
    دخترم ۱۲ سالشه قدش عم ۱۷۰ دوس نداره از این بلندتر بشه خواهشا یه راهکار برای توقف دائم قد دخترم پیشنهاد بدین

    1. حدیث گفت:

      مشکل دخترای منم هست دوست ندارن بلندتر بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *