مقالات پزشکی

بیماریهای ناخن کدامند ؟

بیماریهای ناخن کدامند ؟
بیماریهای ناخن کدامند ؟

بیماری های ناخن کدامند ؟

به گفته آکادمی پوست امریکا ناخن ها سطح سلامتی عمومی را نشان می دهند, تغییرات در ناخن ها از قبیل تغییر رنگ , ایجاد لکه های سفید یا سبز تیره , ضخیم شدن و…  می تواند نشانی از مشکلات سلامت به خصوص مشکلات کبدی و کلیوی , بیماریهای قلبی و ریوی کم خونی و یا دیابت باشد , بیماری های ناخن می توانند در اثر صدمه به انگشتان دست , زگیل های ویروسی , عفونت ها و یا برخی داروها از قبیل داروهلی شیمی درمانی به وجود آیند و ظاهر ناخن را تغییر دهند , در ادامه به اینکه بیماری های ناخن کدامند ؟ را کاملا شرح داده و در رابطه به علت و درمان آنها توضیحاتی ارائه می دهیم . اگر انگشت یا انگشتان  کوتاه دارید  و دنبال راهی برای افزایش رشد آن هستید تیم بهار طب کاران در خدمت شماست . تیم جراحی ما به صورت تضمینی و کاملا طبیعی انگشت کوتاه مادرزادی یا قطع شده را رشدی دوباره میبخشد . طی یک عمل جراحی ، رشد  انگشت از دست داده خود را دوباره تجربه کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با ادامه مطلب

انواع بیماری های ناخن کدامند ؟

لکه های سفید روی ناخن :

در خصوص اینکه بیماری های ناخن کدامند؟ باید گفت یکی از رایج ترین آنها , لکه سفید روی ناخن بوده که به آن لوکونیشیا می گویند , این امر ناشی از آسیب دیدگی ناخن , به دلیل مانیکور ع پدیکور , عفونت قارچی و یا نشان دهنده عفونت خفیف در بدن یا ابتلا به آلرژی و یا از عوارض جانبی داروهای خاص است , در صورتی که مبتلا به لکه های سفید روی سطح ناخن شدید باید بدانید که نیازی به درمان ندازید و با رشد ناخن این لکه ها بالاتر امده و با کوتاه کردن ناخن از بین می رود اگر روی یک یا تعدادی از ناخن های این تغییرات ایجاد شده این تغییرات ناشی از وارد شدن ضربه به ناخن است ولی اگر در سطح همه ناخن ها این تغییرات ایجاد شد بدین مفهوم است که عوامل دیگر از قبیل کم خونی , بیماری های قلبی , سیروز کبدی , دیابت یا بیماریهای کلیوی در بروز ان می تواند نقش داشته باشند .

راهکارهای پیشگیری و درمان سفیدی ناخن چیست ؟

  • دقت در نگهداری ناخن ها
  • تعویض لاک ناخن یا وسایلی که برای ناخن استفاده می کنید .
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی کلسیم , پروتئین , روی و آهن
  • تمیز نگه داشتن ناخن ها

خطوط تیره سیاه یا قهوه ای روی ناخن :

اینکه انواع بیماری های ناخن کدامند ؟ می توان گفت یکی از متداول ترین آنها خطوط تیره روی ناخن بوده که به نام ملانونیشیای خطی است , این عارضه زمانی رخ می دهد که رنگ دانه های موجودر در ناخن که ملانوسیت نام دارد رنگ دانه اضافی ایجاد کرده و این امر موجب بسته شدن بستر ناخن می شود , یکی از دلایل ایجاد این خطوط خونریزی تراشه ای بوده و زمانی رخ می دهد که به دلیل آسیب هایی مانند ضربه رگ های خونی زیر ناخن آسیب می بیند از دیگر علل ایجاد آن می توان به پسوریازیس , آندوکاردیت که نوعی بیماری قلبی است و کمبود ویتامین اشاره کرد و به طور جدی تر یک یا چند خطوط سیاه روی ناخن ها می تواند نشان دهنده وجود ملانوم شکل خطرناک سرطان پوست باشد .

روش های پیشگیری و درمان خطوط تیره روی ناخن چیست ؟

بیشتر این علل خطوط تیره نیازی به درمان نداشته و با توجه به علت اگر عفونت باشد ممکن است پزشک مصرف آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد قارچ را توصیه کند  و ملانوما یک استثنا است و در این صورت پزشک احتمالا ناحیه ملانوم و نیز پوست زیر ناخن را بر می دارد و برای بهوبد ظاهر انگشت پزشک می تواند پیوند پوست روی ناخن را انجام دهد در صورتی که ملانوم به استخوان گسترش یافته بود ممکن است پزشک قطع انگشت را برای جلوگیری از گسترش ملانوم توصیه کند .

سندرم ناخن سبز ناشی از عفونت پسودوموناس :

یک اختلال ناشی از رشد باکتری به نام سودوموناس آئروژینوا در زیر ناخن دیده می شود و اغلب زمانی رخ می دهد که دست در مدت طولانی رد یک محیط مرطوب قرار گیرد ناخن سبز که کلرونیشیا نیز نام دارد با جدا شدن ناخن از بستر زیرین و رنگ دانه های سبز مایل به سیاه / سبز –زرد / قهوه ای مایل به سبز در بستر ناخن مشخص می شود رنگ سبز به علت رنگدانه های سبز آبی پیووردین و پیوسیانین بوده که از طریق کلونی های باکتری تولید می شود .

زانو درد را با تزریق ژل برای همیشه درمان کن

درمان سندروم ناخن سبز چیست ؟

مدیریت عفونت به آنتی بیوتیک های موضعی و ضد عفونی کننده ها بستگی داشته در موارد شدید عفونت ناخن , امکان دارد تا حدی با جراحی برداشته شود زیرا آنها میزبان ارگانیسم ها هستند , آنتی بیوتیک های ضد سودموناس شامل آماده سازی های داخل وریدی همراه با چند داروی خوراکی هستند و نیز داروهای ضد عفونی کننده  میکروب کش کلرهگزیدین , محلول هیپوکلریت سدیم 2 درصد , اسید استیک 1 درصد و اکتنیدین دی هیدروکلراید می باشند .

خون مردگی زیر ناخن :

سیاه شدن ناخن به دلیل ضربه و یا خونمردگی  به مفهوم تجمع خون هماتوم در زیر ناخن انگشت دست یا پا می باشد درست است که در پی وارد شدن ضربه سیاه شدن ناخن می تواند به شدت دردناک باشد اما نیازی به درمان نیست  .

درمان هماتوم زیر ناخن یا خونمردگی چیست ؟

البته گاهی فشار ایجاد شده در نتیجه تجمع خون  در زیر ناخن بسیار دردناک بوده و ممکن است پزشک برای کاهش فشار عمل مته کاری ناخن را برای خارج کردن خون و کاهش درد انجام دهد پزشک برای این عمل انگشت را بی حس کرده و با استفاده از سوزن الکترود کوتر با لیزر سوراخ یا سوراخ هایی در ناخن ایجاد می کند و سپس انگشت را پانسمان می کند .

پوسته پوسته شدن ناخن :

پوسته پوسته شدن ناخن یا انیکوشیزیا مشکی بوده که برای هر کسی ممکن است رخ دهد اما شدت و ضعف آن بستگی به شرایط بیمار و علت بروز این مشکل دارد پوسته پوسته شدن ناخن با علایمی از قبیل ایجاد شکاف افقی در ناخن , برخاستن لایه رویی ناخن , خشک شدن و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن , زرد شدن ناخن و ایجاد برآمدگی روی ناخن همراه باشد اما علت چیست ؟ ضربه , کم کاری تیروئید , بیماری های کلیوی یا ریوی , کم خونی , اگزما , خشکی پوست و کمبود برخی ویتامین ها می تواند دلیل این بیماری باشد .

درمان پوسته پوسته شدن ناخن چیست ؟

پزشک بر اساس نوع بیماری , علایم و شرایط جسمانی فرد ممکن است یکی از این روش ها از جمله , استفاده از کرم ها و قرص های ضد قارچ , تجویز قرص های آنتی هیستامین برای از بین بردن زمینه آلرژی بیمار , و یا تجویز کرم های حاوی کورتیکواستروئید ( برای درمان پوسته شن ناخن به دلیل اگزما و پسوریازیس ) , قرص های تقویتی برای رفع کمبود ویتامین و تجویز قرص آهن همچنین برای ترمیم ناخن نیز کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا لانولین را پیشنهاد دهد .

هزینه عمل افزایش قد چنده  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *