مقالات پزشکی

پیوند استخوان ران از جسد اهدا کننده عضو به کودک 11 ساله

پیوند استخوان ران از جسد اهدا کننده عضو به کودک 11 ساله
پیوند استخوان ران از جسد اهدا کننده عضو به کودک 11 ساله

پیوند استخوان ران از جسد اهدا کننده عضو به کودک 11 ساله

در بیمارستان امام حسین ( ع ) جراحی خارج کردن تومور استخوان بدخیم از ران یک کودک 11 ساله و پیوند استخوان از یک جسد برای حفط اندام این کودک با موفقیت انجام شد .

به نقل از خبرگزاری تسنیم , متخصص ارتوپدی مسعود میرکاظمی , خبر از انجام عمل جراحی موفقیت آمیز کودک 11 ساله با علایم تومور بدخیم استخوانی ران با بازسازی به روش « آلوگرافت استئوآرتیکولار» دیستال فمور ( غضروف مفصلی استخوان ران ) دادو در ادامه افزود : در بیمارستان امام حسین ( ع ) , جراحی خارج کردن تومور استخوان بدخیم از ران یک کودک 11 ساله و نیز پیوند استخوان از یک جسد برای حفظ اندام این کودک با موفقیت انجام شد .

این پزشک ارتوپد در ادامه با اشاره به اینکه بیمار در ناحیه با علایم درد وتورم پیش رونده به بیمارستان مراجعه کرده بود گفت : از جمله مهم ترین علایم تومورهای استخوانی درد پیشرونده و نشانه هایی در اطراف زانو مانند تورم می باشد که این علایم در افراد به خصوص کودکان باید که جدی گرفته شود .

مسعود میرکاظمی خاطر نشان کرد : نخستین بار این عمل جراحی در مراکز جراحی تومورهای استخوانی و عضلانی در آمریکا انجام شد و در ادامه توسعه پیدا کرد . برای درمان تومورهای استخوانی با حفظ اندام هم روش « آلوگرافت » انجام می شود .

به گفته وی تا پیش از این روش , بیمار مبتلا هنگام عمل جراحی اندام درگیر را از دست می داد اما روش « آلوگرافت » مانع از قطع اندام می شود .

متخصص ارتوپدی بیمارستان امام حسین ( ع ) تصریح کرد : بر خلاف جراحی پیوند اندام های دیگر که ممکن است بدن به آن واکنش نشان داده و بافت را پس بزند ؛ روش آلوگرافت این عوارض را نداشته و استخوان بافتی است که هیچ گاه پس زده نمی شود .

وی در خاتمه نیز افزود : برای کودکان 8 تا 14 سال مبتلا به تومور استخوانی از این روش استفاده می شود و در صورتی که بیمار از تومور و سرطان نجات یابد و اندام وی حفظ شده باشد , می توان از پروتزهای « تومورال» که نسل بعدی جراحی های حفظ اندام به شمار می آید استفاده نمود.

آلوگرافت چیست ؟

در آلوگرافت از استخوان فرد اهدا کننده که معمولا فوت شده استفاده می شد , به این دلیل که آنها حای پروتئین فعال می باشند و موجب تحریک سلول های بدن برای تشکیل استخوان می شوند , این روش در جراحی های گرافت بسیار مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس مستندات در اکثر موارد نتایج مثبتی دارند .

هزینه عمل افزایش قد چقدره  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *