مقالات پزشکی

سوزن سوزن شدن دست نشانه چیست ؟

سوزن سوزن شدن دست
سوزن سوزن شدن دست

سوزن سوزن شدن دست شاید نشانه ای از این بیماری ها باشد (برای مطالعه)

ممکن است که سوزن سوزن شدن دست ها دلایل شایع و یا جدی تری داشته باشد ؛ گاهی اوقات این احساس سوزن سوزن شدن موقتی بوده  نگران کننده نیست اما به عنوان مثال در صورتی که جریان خون قطع شود مانند زمانی که در اطراف مچ خود چیزی می پوشید احتمالا با احساس سوزن سوزن شدن دست ها مواجه خواهید شد و پس از برداشتن هر چیز که بر جریان خون تأثیر می گذارد این حالت بهتر می شود .  تیم جراحی بهار طب کاران با خدمات  جراحی رشد قد ، افزایش طول انگشتان و اندام کوتاه با بیش از 18 سال سابقه جراحی ارتوپدی در خدمت شماست . برای مشاوره و نوبت دهی با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با ادامه مطلب

 در صورتی که به دلیل سرما انگشتانتان بی حس شود , ممکن است پس از , از بین رفتن بی حسی , احساس سوزن سوزن شدن نمایید با این حال در صورت عدم رفع این حالت و اینکه اغلب این حالت اتفاق بی افتد ممکن است نشانه ای از یک وضعیت پزشکی باشد .

برخی از شایع ترین علت این رخداد عبارتند از  :

فشرده سازی عصب :

در صورتی که یک عصب فشرده شود می تواند این حس را به وجود آورد به عنوان مثال شاید به دلیل موقعیتی که هنگام شب در رخت خواب دارید , عصب بازوی خود را فشرده کنید .

آسیب عصبی :

ممکن است اعصاب در اثر آسیب و یا مشکلات متابولیک آسیب ببیند , نوروپاتی محیطی آسیب به اعصاب خارج از مغز و نخاع بوده و از جمله علایم شایع اختلالات متابولیک مانند دیابت می باشد , سوزن سوزن شدن پا از نشانه شایع دیابت است تقریبا یک سوم موارد نوروپاتی محیطی در نتیجه بیماری دیابت ایجاد می شود  .

ضعیف بودن گردش خون :

مشکلات مرتبط به جریان خون می تواند موجب سوزن سوزن شدن در قسمت های مختلف به ویژه دست ها شود ؛ گاهی اوقات نیز یک مشکل قلبی مانند تجمع پلاک در شریان ها بر گردش خون تأثیر گذاشته و احساس سوزن سوزن شدن ایجاد شود .

درمان قطعی کوتاهی پا با جراحی

سندروم تونل کارپال :

سندروم تونل کارپال وضعیتی است که ممکن است موجب درد , بی حسی , سوزن سوزن شدن و ضعف در دست شود , هنگامی که عصب مدیان ( median nerve ) که از بازو تا دست امتداد می یابد هنگام عبور از ساختاری به نام تونل کارپال در مچ دست فشرده می شود این وضعیت رخ می دهد .

بیماری های خود ایمنی :

بیماری خود ایمنی (Autoimmune disease ) نوعی بیماری بوده که بر اثر خود ایمنی ایجاد می شود به عبارتی دیگر هنگامی که سیستم ایمنی نمی تواند سلول های خود را از سلول های بیگانه تشخیص دهد و بافت ها و اندام های بدن را مورد حمله قرار میدهد بیماری خود ایمنی ایجاد می شود این فرآیند می تواند به سیستم عصب محیطی آسیب رسانده که منجر به این حس شود , سندروم گیلن باره و آرتریت روماتوئید شرایط خود ایمنی بوده که علامت آن سوزن سوزن شدن دست است .

علاوه بر مواردی که گفته شد سوزن سوزن شدن دست ها می تواند ناشی از عوارض برخی از داروها باشد , به طور خاص برخی از داروها یا ترکیبی از داروها می تواند منجر به آسیب عصبی شود از جمله داروهایی که می توانند موجب نوروپاتی شوند عبارتند از :

  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای بیماری های خود ایمنی
  • داروهای جلوگیری از عفونت
  • داروهای جلوگیری از تشنج
  • داروهای قلب یا فشار خون

مواقعی نیز وجود دارد که این حالت مور مور یا سوزن سوزن شدن دست ها می تواند علامت یک مشکل سلامت جدی تر از قبیل حمله قلبی یا سکته باشد در صورتی که همراه با این علایم در دستتان این احساس را دارید می بایستی که سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

  • سرگیجه
  • گیجی
  • بی حسی در دیگر قسمت های بدن
  • لکنت زبان
  • فلج
مفصل شارکوت چیست و آیا درمان دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *