مقالات پزشکی

علت درد عضلات بعد از ورزش چیست ؟

علت درد عضلات بعد از ورزش چیست ؟
علت درد عضلات بعد از ورزش چیست ؟

علت درد عضلات بعد از ورزش چیست ؟

یکی از مهم ترین اقداماتی که می توانیم برای حفظ و ارتقاء سلامتی انجام دهیم داشتن فعالیت بدنی منظم است برخی از مهم ترین فواید ورزش کردن می توان به کاهش خطر اضطراب و افسردگی , کنترل وزن و حفظ وزن مطلوب , تقویت استخوان ها و ماهیچه ها , کاهش خطرات تهدید کننده سلامت مانند بیماری های قلبی و عروقی و… اشاره کرد اما یکی از مشکلاتی که پس از ورزش ممکن است بدن دچار آن شود احساس کوفتگی و بدن درد است ؛ برخی از افراد عضلات ضعیفی داشته و ممکن است که پس از ورزش یا کار سخت دچار بدن درد شوند آیا می دانید علت درد عضلات بدن از ورزش چیست ؟ پزشکان فوق تخصص ارتوپد بهار طب کاران در تهرانسر در خدمت شماست . برای مشاوره و نوبت دهی مشکلات عضلانی خود با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • DOMS یا درد عضلانی بعد از ورزش
  • 4علت درد عضلات بعد از ورزش که باید بدانید
  • علایم گرفتگی عضلات پس از انجام حرکات ورزشی چیست ؟
  • بیشترین تمرینات ورزشی که موجب گرفتگی عضلات می شود ؟
  • برای بهبود درد عضلات پس از ورزش چه باید کرد ؟
  • قرص برای رفع گرفتگی عضلات پس از ورزش
  • آیا با بدن درد می توان به ورزش ادامه داد ؟

DOMS یا درد عضلانی بعد از ورزش

درد عضلانی پس از ورزش که با عنوان DONS نیز شناخته می شود مخفف عبارت Delayed Onset Muscle Sorenes بوده که 48 تا 72 ساعت پس از فعالیت های ورزشی رخ می دهد یعنی زمانی که بدن در حال ترمیم آسیب عضلانی در ورزش است .

 4علت درد عضلات بعد از ورزش که باید بدانید

فشار وارد شده به ماهیچه و تاندون ها :

از جمله عوامل و علت درد عضلات بعد از ورزش ,فشاری بوده که به ماهیچه و تاندون وارد شده و به آنها آسیب می زند به طوریکه ماهیچه ها ملتهب می شوند و این التهاب درد و کشش را در ماهیچه ایجاد می کند این کشش به علت کوتاهی عضله بوده و فرد هنگام انبساط عضله و حرکات کششی احساس درد و ناراحتی می کند .

گرم نکردن عضلات قبل از ورزش :

از دیگر علت درد عضلات بعد از ورزش , گرم نکردن بدن با تمرینات سبک ورزشی است انجام تمرینات کششی قبل از تمرین موجب می شود تا تارهای عضلانی برای ورزش آماده شده و بهتر منقبض شوند تمرینات کششی آرام و گرم کردن عضله قبل از تمرین ضروری است .

تمرینات بیش از حد :

در صورتی که تمرینات ورزشی بیش از حد باشد باعث خستگی عضلات شده و این امر موجب مختلل شدن فعالیت عصبی و در نتیجه انقباض عضلات می شود , انجام تغییرات ناگهانی , شدت یا برنامه تمرینی نیز منجر به خستگی عضلات می شد به این دلیل که بدن به فعالیت جدید عادت نکرده است .

آیا درمان هالوکس والگوس با جراحی امکان پذیر است  ؟

کمبود آب و مواد معدنی بدن :

اگر تمرینات ورزشی در هوای گرم صورت گیرد باعث می شود بدن با کم آبی مواجه شود شما با تعریق آب و مواد معدنی ضروری بدن را از دست می دهید و این امر منجر به اختلال در تعادل الکترولیتی شده و در نتیجه منجر به ایجاد اسپاسم عضلات می شود .

علایم گرفتگی عضلات پس از حرکات ورزشی چیست ؟

نمی توان همه اسپاسم های عضلانی را دردناک دانست با این حال برخی از آنها می توانند موجب درد شوند ممکن است تا چند ثانیه احساس کنید عضله به خودی خود دچار لرزش شده یا می پرد ممکن است گاهی اوقات احساس کنید تمام عضله گرفته و نمی توان ان را حرکت داد اغلب این احساس در پاها رخ می دهد و یم تواند دردناک باشد ممکن است هنگام لمس عضله احساس درد و ناراحتی داشته باشید ؛ گرفتگی عضلات پس از تمرینات ورزشی می تواند از لحاظ شدت و مدت زمان متفاوت باشد این گرفتگی ها با تیک خفیف یا درد زیاد ایجاد احساس شده  و پس از چند ثانیه تا یک ربع نیز ممکن است طول بکشد ممکن است اسپاسم عضلانی بلافاصله بعد از ورزش یا چند ساعت بعد رخ دهد همچنین ممکن است تا چند روز نیز طول بکشد اما با این حال به خودی خود رفع می شود و نیازی به دخالت پزشک نیست .

بیشترین تمرینات ورزشی که موجب گرفتگی عضلات می شود ؟

تمرینات قدرتی شامل دو مرحله هستند ؛ حرکات کانسنتریک یا همان حرکات کششی همگرا و نیز حرکات اکسنتریک یا همان حرکات کششی واگرا ؛ تمرینات ورزشی که حرکات کششی واگرای زیادی دارند ممکن است که موجب شوند که روز بعد لنگان لنگان راه بروید به این دلیل که در این نوع حرکات کششی بافت عضلانی شما در معرض پارگی های ریز قرار میگیرد .

برای بهبود درد عضلات پس از ورزش چه باید کرد ؟

  • قبل از ورزش بدن را گرم کنید .
  • به ازای هر 15 تا نیم ساعت ورزش 8 اونس آب بنوشید.
  • حرکات کششی سبک انجام دهید .
  • برای رفع گرفتگی عضلات را ماساژ دهید .
  • پس از ورزش از روغن بدن استفاده کنید .
  • برای کاهش درد عضلات پس از ورزش در ساعات اولیه آسیب از کمپرس سرد واگر حمام آب گرم احساس بهتری به شما می دهد آن را انجام دهید.
  • مصرف پروتئین پس از ورزش یک روز پس از ان به بدن کمک می کند تا آسیب ناشی از کوفتگی جبران شود مصرف شیر , تخم مرغ , گوشت , مرغ , ماهی و.. برای رفع کوفتگی مؤثر هستند .

قرص برای گرفتگی عضلات بعد از ورزش

برای رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات پس از ورزش می توان از قرص متوکاربامول استفاده کرد این قرص پس از 30 دقیقه شروع به تسکین درد کرده و 2 ساعت کاملا مؤثر بوده و نسبتا کوتاه مدت است بنابراین ممکن است لازم باشد روزانه 3 تا 4 بار آن را طبق دستور پزشک استفاده نمایید .

آیا با بدن درد می توان به ورزش ادامه داد ؟

بله می توان به بدن درد به ورزش ادامه داد شاید در ابتدا کمی احساس ناراحتی داشته باشید اما پس از گرم شدن بدن احساس درد کمتر شده و رفع می شود اما اگر درد همچنان برای شما آزار دهنده است می توان از عضلات آزرده هنگام درد کمتر استفاده نمود پس از اینکه تمرینات تمام شد و بدن را سرد کردید درد مجددا شروع می شودو نیاز به استراحت دارید .

هزینه عمل افزایش قد با الیزاروف چقدره  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *